Revisjonshistorikk [tilbake]

En turbo er pr defisjon alltid innkoblet, men ladetrykket varierer. Når dieselfilter etc er skiftet samtidig, står du igjen med at det kan være en lekkasje et sted, det vil lure sensorene ganske ettertrykkelig, vips, så mangler du kraft når du trenger det. En motbakke er det klassiske her, men jeg vil tro at du også mangler "skyvet" ellers. Du merker bare ikke noe til det når du kjører i jevn fart ved norske fartsgrenser på relativt flat vei: du trenger bare en LITEN flokk med hester for å holde 80 km/t med en personbil.

En slik lekkasje er normalt sett ikke noe som oppstår helt av seg selv, men når turboen er skifta - det være seg hjemme i garasjen eller på et verksted - kan det skje ting, vi er ikke feilfrie. For min del er det sånn at hver gang jeg tenker den tanken og innbiller meg at jeg har blitt ganske flink til å gjøre ting og tang med åra, skjer det noe som ettertrykkelig beviser at MacMurphy sitter på skuldra og ler rått! Og nettopp dette med en liten lekkasje er en klassiker her, de "store" tingene som kan gå galt klarer vi som regel å holde styr på. Om Kamerat K følger med, kan det godt hende han kan peke på akkurat hvor du bør begynne å sjekke. Lykke til!

Antall visninger