Revisjonshistorikk [tilbake]

Med fare for å bli misforstått, kollektivfeltet er der av to grunner, og akkurat denne greia med elbil og matpakkesjåfører ser definitivt ikke en av dem. Du gjør mao helt rett, terningkast 6 for gode holdninger, og for de som måtte ha det mer travelt enn fartsgrensa og sunn fornuft tilsier, la dem bare det! De vil så alikevel ikke stille opp og betale boten for deg om øvrigheta er ute! Rett nok kjører jeg ikke elbil, men jeg har kjørt mye med både nyttekjøretøyer med tillatt totalvekt opp til 7.5 tonn og tilhenger etter såvel privatbilen som tjenestebilene hos mine respektive arbeidsgivere. Er det noe som virker som en rød klut på enkelte, er det om du holder fartsgrensa sånn nogenlunde!

Med "sånn nogenlunde" mener jeg et vindu på -5/+10 i reell hastighet - jeg er ytterst oppmerksom på dette med speedometervisning etter at jeg kjørte en Skoda pickup med 20 km misvisning fra Spania og hjem til Steinrøysa for noen år siden. Da lærte jeg også litt om forskjellene i trafikk-kulturen i det store utland kontra her hjemme: gjennom over 3000 km på nasjonalveier og motorveier i Spania, Frankrike, Luxembourg, Tyskland, Danmark og opp gjennom Sverige var det bare smil å se, alle holdt respektabel avstand for denne noe spesielle bilen og kjørte forbi der det gikk an! Så snart vi krøssa grensa til gamlelandet med denne feiende flotte bilen var det jaggu en annen dans! Ola Dunk elsker å ligge klint opp i baklysene for å forsøke å presse deg, og jaggu, det var ikke mange mila innover før det kom frem både knyttnever og den berømte fingern' gitt!

Litt av de samme erfaringene har jeg notert meg når jeg har kjørt de kjøretøyene jeg nevner innledningsvis. Tankekorset er at jo flere 60-skilter som popper opp, jo flere fartskontroller og fartsbokser som popper opp, jo tettere trafikken blir, jo hissigere er enkelte der ute langs veien. Kanhende det har med at Ola Nordmann har fått for mye penger mellom hendene, hvem vet? Det er iallefall ofte biler av en spesiell sort som utmerker seg med aggressiv adferd fra sjåfførens side, gullrekka er lang, med BMW, Audi og ikke minst Tesla som hyppig forekommende her :-) At det blir et sjansespill, også med relativt kjappe biler, å kjøre forbi om man ligger klint opp i ræva? Det tenker ikke disse hyperintelligente sjøfførene over, de er opptatt av hver en meter de "vinner"!

Selv om jeg kjører ekstremt jevnt, selv om jeg som regel snitter rundt de 80 over lengste strekninger på landeveien - en prestasjon i seg selv når man skal overholde fartsgrensa sånn nogenlunde - kommer disse menneskene som innbiller seg at et 80-skilt på hver side av veien betyr at gjeldende fartsgrense er 160! Og vice verca ved lavere fartsgrenser! At jeg kjører av veien eller ut i grøfta for å slippe selveste "presten" forbi (ref eventyret om presten og klokkeren)? Nada, jeg slipper selvsagt folk forbi på forsvarlig vis, men jeg setter ikke meg selv og eventuelle passasjerer i fare for idioter som innbiller seg at de er blant "dei med særskilde rettar", hadde nær sagt at de kjører som om de skulle ha roterende blålys på taket, dog uten de kravene til sikkerhet som gjelder for utrykningskjøretøyer,

The Bottom Line er at du gjør helt rett. I normal trafikk, slik det er på den tiden du beskriver, er det uansett såvidt mange andre på veien at man ikke vinner noe som helst på å leke forbikjøringsleken, men vil de forbi...? So what? Ingen har plikt til å kjøre i kollektivfeltet for å slippe forbi den kategorien vi snakker om her. Ditt ansvar er primært å forholde deg til gjeldende fartsgrense, dernest å kjøre på en måte som er forsvarlig etter vei og føreforhold. Det er så enkelt som at elbiler har MULIGHET til å bruke kollektivfeltet, det er primært tiltenkt gitte forhold der det bidrar til øke den totale trafikkavviklingen. Dette med å hoppe ut og inn av kollektivfeltet for å slippe forbi dei som måtte tru at dei er selveste presten inngår IKKE i grunnlaget for denne muligheten. Da belaster du strengt tatt kollektivfeltet unødig, i tillegg til at det utgjør en sikkerhetsrisiko for de "rettmessige" brukerne av kollektivfeltet. Det er i slike situasjoner man skulle ønske at alle biler var utstyrt med adaptiv cruisekontroll der maksfarta var låst til gjeldende fartsgrense + 10 og avstanden til minimum to sekunder ved aktuell hastighet :-) Dette måtte selvfølgelig vært umulig å deaktivere for brukerne! Kan tro det hadde blitt ramaskrik blant gutta som har det travelt!

Antall visninger