Revisjonshistorikk [tilbake]

Det gleder meg at du går et par runder før du løper og kjøper :-) En liten ting skal du likevel ha i bakhodet: det er IKKE lett å selge en sånn bil igjen! Ellers gikk jeg en gang i tiden fra Kawasaki triple, som i sin tid var raskere enn en Tesla opp til 100, og raskere enn Fantomet videre oppover, til noe så kjedelig som en haug Laddiser på rekke og rad! Det fikk meg ned på jorda og reddet meg sannsynligvis fra sykehusopphold og det som verre er. Det ga meg også en sunn holdning til dette med påstått "raske" biler, har du kjørt en MC som vipper opp på bakhjulet og ber fadervår i 180+ blir liksom ikke dette med bil så spennende lenger, for meg er bil i stor grad et fremkomstmiddel.

Med 70.000 km i året på det verste ble det liksom ikke så interessant med biler av den sorten du tenker på heller...jeg "flotta meg" rett nok littegrann og gikk på et tidspunkt over til VW D hhv TDI, det reduserte drivstoffbudsjettet så mye at jeg lo hele veien til banken! Og nettopp det med banken, kombinert med at jeg bor på landet, med jevnlige avstikkere til Spania hhv den russiske føderasjon opp gjennom åra, bokstavelig talt gir veldig mange gode grunner til å unngå biler som sprenger ethvert familiebudsjett. Når jeg på et tidspunkt fikk helseproblemer og måtte bli pensjonist litt tidligere enn jeg hadde tenkt, var det veldig greit å ha orden på økonomien. Noe kynisk sett, som jeg sa til en kollega for 30 år siden: du kan ikke bo i en bil over tid. Jeg resonnerer som så, at man skal ha råd til litt andre ting her i livet enn bil. Dessuten, man skal ha økonomi til å ta vare på bilene sine, det har med sikkerhet å gjøre, det har med pålitelighet å gjøre. Når du lever av å være tilgjengelig for arbeidsgiver H24/7 må det være sånn.

Faktum er jo også at det blir strenge fartsgrenser med kontroller attåt i flere og flere land. Og er det ikke det ene, så er det det andre: opp gjennom åra har det blitt mer og mer trafikk på veiene, allerede så tidlig som 2002 var det "Stau" og tett trafikk store deler av veien fra Hirtshals til Costa del Sol både opp og ned...til og med så tidlig som månedskiftet april/mai! Å kjøre om natta redder showet, og denne greia med "kjøreopplevelse"? VAG sine dieselbrennere har moderat turtall, svært lite vindstøy og gode seter, om man legger seg på en fornuftig marsjfart, alt mellom 90 og 180 ettersom man kjører på Autobahn med fri fart eller det franske nasjonalveinettet, det er en fantastisk god opplevelse, anbefales på det varmeste. På den russiske landeveien er det ikke riktig like bedagelig, der er tempoet til tider omtrent som i et dataspill, men dieselbrennerne mine har alltid hatt nok pulver til å holde følge med trafikken.

Våre venner der borte i øst hadde forøvrig VW Touareg en årrekke, prisen på en Touareg "med alt" og en passe hissig V-6 TDI var omtrent som en velutstyrt Golf her hjemme. Det sier jo litt om galskapen i det norske avgiftsregimet. Jeg har kjørt en del Touareg, det er en like grei bil på motorvei som ut i skogen opp i trærne i Karelia. Cayenne er såvidt jeg har forstått, på mange måter en nær slektning av Touareg, og som tidligere nevnt, mange deler går omhverandre. Men som med Audi vs VW: navnet utnepå esken gjør et hav av forskjell på prislappen. På nett et sted finner du delekataloger som gir ekvilante deler på tvers av merkevarene i VW-konsernet, greit å ha :-)

Men jo, jeg må innrømme at jeg nok hadde kjøpt Toureg om jeg hadde tilbrakt halve året i den russiske føderasjon. Den tanken slo meg når jeg kom med min feiende flotte nye Golf og fikk høre prisen på kameratens like nye og enda flottere Toureg. Satt opp mot hva du får av det være seg Touareg eller Porche Cayenne her hjemme som bruktbil, er det et enda større tankekors. Sånn er det bare, og jeg tenker altså at det er lurt å stikke fingeren i jorda av og til. I ditt sted ville jeg nok tenkt meg om en stund, gått via en rimelig bil og lagt opp litt penger, for så å kjøpe en vesentlig nyere bil av den sorten du drømmer om på et senere tidspunkt. For, skal jeg være ærlig: de to bilene du har å velge i pr dags dato fremstår som om de er av den sorten der du kan få mer spenning enn du setter pris på. Skulle du likevel føle deg fristet over evne: vær ekstremt grundig FØR kjøp, ikke tenk tanken på å kjøpe engang før du har kontroll over alle potensielt løse tråder. Nei, rundt 200.000 km give or take er ikke rare greiene, men antall eiere, vedlikehold osv osv er alfa og omega her.....ja, det er billgiere å serve en hvilken som helst bil i Sverige, men ingenting er spesielt billig når det står "Porche" på bakluka. Bilen med noe kortere kjørelengde? Forlang et godt svar på hvorfor motoren er bytta, be om dokumentasjon for hvor og hvordan det er gjort. Kjipt om det er satt inn en pent utbrukt motor, en hobby-overhalt motor, tjuvgods...whatever.

Og potensialet for toppen av lykke ligger altså i det at en i dag 12 år gammel Porche av denne sorten definitivt ikke er en bil der kjøperne springer ned dørene. Bortsett fra dette med tiden det tar å frigjøre bundet kapital igjen - lav etterspørsel gjør noe med prisen også. Ja, Porche-entusiaster vil si noe annet, men i den virkeligheten du skal selge bilen i, er det kjøpers marked som gjelder for denne sorten bil, verken mer eller mindre. Legg til den høydaren det vil være om noe dyrt skulle gå i støkker, da lyser setningen "dette skulle jeg aldri ha gjort" i bakhue før du aner det!

Summa summarum: det er ikke rasjonering på gode biler der ute. Spar penger, ha litt tålmodighet, ta gjerne hjem en bil fra det store utland, mulighetene er mange. Lykke til!

Antall visninger