Revisjonshistorikk [tilbake]

Norulf, takk for svar! Du har definitivt latt deg styre av rasjonaliteten, det setter jeg pris på.

First things first, vi kan enes om at det koster å være kar. Som jeg skriver hadde jeg ikke siktet meg inn på en Cayenne, før den kom inn fra sidelinja og tok meg med et brak. Deretter gikk jeg inn i en ganske så dyp bakgrunnssjekk, både via bekjent med peiling og diverse siden på internettet. Det er lett å finne argumenter som støtter sin egen tankegang, men jeg sitter jo fortsatt på gjerdet som du skjønner. Dels fordi det alternativet jeg er mest interessert i, med ny motor med lav km-stand og få eiere, fortsatt har et karosseri som har gått snaut 200K. Her har jeg likevel vært i kontakt med eier og har oversikt over tilstand og hva som er byttet, og videresendt denne informasjonen til de i min vennekrets som kan Porsche. Så jeg svever ikke rundt i en tankeløs boble med stempelet storkar. Heldigvis. Noen sier at dette ikke er et dumt valg, noen mener at dette er ensbetydende med tom-peng-pung, og meg som syns det er vanskelig å ta en slik beslutning. For det er en lekker bil, med både gode og dårlige egenskaper som de fleste av oss (og andre på fire hjul!).

Det blir nok dårlig med utenlandske langturer med det første. Takk for den, kårrånna! Så der har du rett. Onkelen med den lange hånd støter man nok fort på også hvis man kjenner for å leve livet litt på norske veier, og det er jo forsåvidt greit. Så hvorfor kjøpe en bil med 500 hk under panseret, spør du kanskje da? Svaret er enkelt: jeg liker tanken på muskelkraft. Jeg liker at den kommer fort opp i fart. Jeg liker lyden. Jeg liker følelsen den gir. Jeg har også en del reisevirksomhet i forbindelse med jobb, så det blir nok tid på flett ny motorvei. Men som du skriver, det kan jo ikke sammenlignes med utenlandske veier. På samme måte som man ikke kan sammenligne kjøreopplevelsen av en Cayenne med en...Skoda. Den treffer kanskje rett hjem i lommeboka, men hjertet - min venn - der er det vanskelig å la seg styre av logikk og lommebok, akkurat som med kvinnfolk (eller mannfolk i mitt tilfelle)!

Jeg mekker heller ikke, men har fått tips om å bestille deler selv eller reise til Sverige. Jeg bor ikke så langt unna grensa heller. Bilen har full servicehistorikk hos Porsche Center, senest i sommer. Jeg har også fått tips om lokale mekanikere som er skap-storkar med erfaring. En annen god venn, også tidligere Porsche-eier, mente at service hos et Porsche Center ikke var så nødvendig nå som det var da bilen var ny. Så vedlikehold blir kanskje hvor dyrt du gjør det til selv? Den som lever får se.

Forsikring, som du skriver, koster litt mer enn hva den ville gjort for en liten konebil. Jeg spyr av tanken på konebil. Der gjenstår en litt grundigere jobb enn hva jeg har gjort nå, men fra det jeg har regna på så skal det gå greit. Har også fått noen hete tips der.

Jeg har nok på en måte bestemt meg, men det har du nok allerede skjønt. Likevel så er jeg redd for alle kostnadene bilen kan påføre økonomien min. Det er derfor jeg dag og natt bruker all ledig tid på å søke informasjon, og finne et svar - sort på hvitt - om hvorfor jeg ikke skal bruke (potensielt alle) pengene mine på denne bilen. Men så da, hva om jeg kjøper den. Elsker den, og så var affæren like raskt over som Trond Giskes comeback. Da får jeg vel bare selge den igjen da?