Revisjonshistorikk [tilbake]

Som bil sett er begge greie alternativer om du har behov for ekstra bakkeklaring og et par beskyttelsesplater under bilen. Med det tenker jeg at dersom du ikke kjører på tømmerveier, ville helt ordinær Passat stasjonsvogn eller ditto Superb med firehjulstrekk være et bedre alternativ, både mhp pris, men også på generelle bruksegenskaper - selv om forskjellene ikke er spesielt store. Når det er sagt, Som Passa/Superb, forskjellen mellom Alltrack og Kodiaq er at Skodas alternativ har noe mer innvendig plass, har du f.ex sporadisk behov for det være seg ekstra stort bagasjerom eller 7-seter, har ny Kodiaq alternativer som passer for deg.

Ellers blir det litt smaken og baken, det er prinsipalt sett samme motor, 40 hk fra eller til betyr egentlig ikke stort med norske fartsgrenser. Det er dog biler med noe forskjellig karakterisitikk, i ditt sted ville jeg satt av tid til en grundig prøvekjøring. Som du sikkert har sjekket allerede, 2016 Alltrack er såvidt jeg husker, også første årgang etter generasjonskiftet. Fordelen med Passat-alternativet her er at du får nettopp det: siste skudd på stammen av modellen, i tillegg har første eier tatt en betydelig del av verditapet. Bilen er ikke engang innkjørt, og du har nok iallefall noen måneder med nybilgaranti igjen, kanskje nesten et år.

Med Skoda-alternativet får du en feiende flott ny bil med mer plass og 5 års garanti, og du får en bil som kvalitetsmessig er minst like god som en hvilken som helst VW, noen mener minst et hakk bedre. Jeg har vært innom en av Skodas fabrikker, forstår godt at noen tenker at Skoda er hakket bedre, i korthet: der var det like rent som i min garasje, det formelig oste "Ordnung muss sein", og et spesielt forhold som nok har mye å si for kvaliteten: hos Skoda ligger gjennomsnittslønna vesentlig høyere enn ellers i Tsjekkia, og arbeiderne har "frynsegoder" som en velfungerende, gratis helsetjeneste, sånt er ikke dagligdags i den delen av Europa! Legg til at HMS sto i forkus overalt, så jo, jeg kjente at det kriblet når jeg fikk tilbud om å kjøpe ny Skoda der og da! Hadde jeg ikke hatt en feiende flott Passat B5 som kun var kjørt rundt de 450' dengang hadde jeg slått til!

The Bottom Line er at sannsynligvis er ikke økonomien avgjørende for deg her, da står du igjen med hvilken bil som matcher din kjørestil, dine preferanser, best. Prøvekjøring er tingen her! Jeg ville ikke vært spesielt engstelig for å kjøpe brukt Alltrack, gitt en grundig tilstandsrapport osv, men ny Skoda står høyt på min personlige preferanseliste - selv om jeg pga leveringstiden på nye Skoda endte opp med VW når min trofaste Passat gikk til de evige smadra bilers jaktmarker og jeg måtte se meg om etter ny bil. Ja, jeg liker virkelig godfølelsen når jeg setter meg inn i en ny Skoda, det ligger mer i reklamen med "simply clever" enn man ser i brosjyra. Uavhengig av hvilken bil du ender opp med: kjør bilen direkte til understellsbehandling og sørg for løpende etterbehandling om du ser for deg å beholde bilen en stund. Begge er biler som har potensiale for å gi deg minst 500' gitt et normalt godt vedlikeholdsregime. En el av dette er å gi beng i "longlife" service: om du har et kjøremønster dominert av langkjøring, skift olje og filter hver 20.000 km, ved et vanlig, balansert kjøremønster: max 15.000 km. Om merkeverkstedets "takst" for service fremstår som stiv, tar du hele eller deler av servicen, ved et velrenommert, uavhengig, autorisert verksted. Du vil bli overrasket over prisforskjellen, nesten like moro som å ta serviceen i Sverige eller Tyskland. Nok av velrenommerte verksteder der ute, og ifht garantien er et stempel fra ethvert autorisert verksted likeverdig. Unntaket er dette med "rustgarantien", men din garanti mot rust gjennom jevnlig understellsbehandling er mye, mye bedre her. Og skulle du være i tvil om dette med understellsbehanding: kjør bilen inn over en grav og sjekk under: det er kun bunnplata som har noe som minner om "rustbeskyttelse" fra fabrikk. Blank og fin lakk holder ikke mål for en norsk vinter, sånn er det bare. Som sagt: skal du beholde bilen en stund...god investering! Ellers er min subjektive oppfatning at Skodas merkeverksteder ligger noe lavere i pris og legger mer vekt på fornøyde kunder enn VW, hadde jeg hatt Skoda hadde jeg nok vurdert å bruke merkeverksted i større grad enn jeg gjør med VW. Lykke til!