Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå ville jeg vel ikke akkurat kjørt en 15-20.000 kroners bil med de konsekvenser dette har for alder og sikkerhet, og latt en feiende flott Landcruiser stå i garasjen. Du kan kjøre langt med Landcruiseren for summen av kostnader over si 4 år med "billigbilen", ja, selv om du bare legger inn innkjøpspris og basiskostnader, så blir det penger av det. Dessuten: en eldre småbil som de du ser på her, er ikke det du vil sitte i om du får den berømte idioten bak svingen i fleisen! I det hele tatt: hva er poenget med å ha en Landcruiser nærmest som hobbybil når du visserlig har et behov for en komfortabel og sikker bil for å komme deg til og fra jobb?

Når det er sagt, de Peugeotene du nevner er gjennomgående greie biler, dog skal du være aktpågivende og vite hva du kjøper, grundig sjekk er et nøkkelord her. Ja, det er små og lette biler, men som ellers, alt som har med hjulopphenget å gjøre, bremser, rust må stå på sjekklista. Under panseret er det stort sett greit, men i denne prisklassen er det ikke dumt å ha med seg et multimeter og sjekke ladespeninnga, gjerne også lytte til ekstra når starteren slår inn. Når du er der foran bilen, sjekk frontlysenes reflektorer, og lytt gjerne til motorens gange. Under prøvekjøringen er det en god ting å være årvåken i forhold til clutch og girkasse. "Bare" en clutch vil mange si, helt greit om man kan skifte den der hjemme i garasjen, men om du må ha folk til å gjøre det, vel, da koster det ganske mange fulle tanker til Toyotaen din å skifte den! I det hele tatt, du er på utkikk etter en billigbil, da får du ofte det du betaler for, du kan være heldig, og du kan kjøpe deg et problem. Et kompenserende tiltak for å styre klar det siste er altså grundig sjekk før du i det hele tatt tenker tanken på å signere kjøpekontrakt. Ikke noe kjekt om du hiver 20.000 over til kjøperen bare for å oppleve at du mister skiltene ved første EU-kontroll!

Du nevner også "som en Toyota". Peugeout med dieselmotor er forsåvidt greie, men hvofor skal du plent ha en småbil? Peugeoit 406 er også rimelig i bruktmarkedet, absolutt verdt å vurdere. Ellers kan du legge på en titusenlapp eller to, da kan du plutselig velge blant flere både fjonge og nyere biler fra Peugeot. Det er så enkelt som at frankofilt faller som en murstein i verdi, der ligger formodenlig motivet for at du ser i den retningen. Ellers er det ikke noe i veien for å ha trua på Toyota, men når det gjelder dieselmotorer er Peugeout flere hestelengder foran. Og skal du ha virkelig gode dieselmotorer i en god pendlerbil, ja da ser du hen til VAG, jeg har kjørt Volkswagen noen tiår, utover opp mot de 30 ' i årlig pendlig har jeg kjørt opp til de 70' totalt i året med mine biler, jeg har kjørt de fleste til rundt 4-500.000 før de finner nye, lykkelige eiere eller blir spiker, kollisjoner er noe herk....derav er jeg altså over gjennomsnittet opphengt i dette med "sikkerhet". Her hvor jeg bor er det faktisk en fyr som tidligere lot en feiende flott Volvo V70 stå i garasjen mesteparten av året, mens han brukte en utgammel liten Peugeot til alt fra å kjøre tur med familien til konens pendlerkjøring....selv kjørte han lastebil og avsluttet arbeidsdagen hjemme. Høl i hue spør du meg, man gambler rett og slett ikke med verken egen eller familiens sikkerhet.

Du nevner hybrid: se i såfall i retning av Toyota Prius. Det er drøssevis av dem i markedet, og de første begynner å bli gamle. Men....uansett hva man måtte tenke og tro om Toyota, også Toyota slites, også Toyota har feil. Det som skiller Toyota fra "de andre" er at man ikke endrer på ting i tide og utide, om noe fungerer, ja da fortsetter man å gjøre det sånn. Toyota tar også dette med garanti og kvalitet på arbeidet ved sine verksteder alvorlig. Dog, dette har selvfølgelig sin pris, noe kynisk sett, alle biler går langt og problemfritt om man har et normalt godt vedlikeholdsregime og sørger for såvel understellsbehandling som jevnlig etterbehandling.

Elbil? Rent bortsett fra at du må opp i et helt annet budsjett: med typisk 4 mil hver vei til jobb må du ha en rekkevidde på 150, helst 200 km for å kunne pendle og kun lade hjemme. "Lade hjemme" er nøkkelordet her, for at elbil skal være noe poeng, må man ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Avhengig av hvor mye jobb som må gjøres for installasjonen, du kommer fort opp i både 10 og 15.000. Det er ikke noen "fri lunch" her, selv om elbilfantastene hardnakket forsøker å hevde at moroa er nærmest gratis. Sånn er det ikke, og må du lade på kommersielle ladestasjoner, koster det under gitte forutsetninger mer enn å kjøre dieselbil. Men så lenge vinteren ennå ikke er avskaffet, ville jeg ikke gamblet på å kjøpe en relativt billig elbil til pendling i det omfanget du har.. Det er så enkelt som at da snakker vi typisk første generasjon NisseLeif eller disse knøttsmå elbilene fra Peugeout/Citroen/Mitsubishi. Helt greie om du bor i byen og aldri er utenfor bygrensa, men til pendling? Sjekk Motors hjemmesider og testen av rekkevidde når kulda setter inn....det er ikke uten grunn at votter og skjerf er vanlig kjøreantrekk for mange elbileiere, for ikke å forglemme at de kjører uten lys om dagen og parklys om kvelden :-)

Om du har mulighet til å innstallere hjemmelader OG kan lade gratis på jobben, ja da har du plutselig også en mulighet til å kjøre en av de billige elbilene jeg nevner over. Men igjen: om dette med "billig" er så viktig, selg Landcruiseren ASAP: den årlige nedskrivningen blir ikke vesentlig lavere av at du ikke bruker bilen. Sagt på en annen måte: jo mer Landcruiseren står stille, jo høyere kilometerkostnad får du når du engang i fremtiden selger bilen og regnskapet gjøres opp.

Antall visninger