Revisjonshistorikk [tilbake]

I korthet: du finner en grei oversikt over lover og rettigheter ved forskjellige kjøpsituasjoner på forbrukerrådets hjemmesider. Spesifikke detaljer kan dere få hjelp til hos både forbrukerrådet og NAF. Ifht NAF er det veldig greit å være medlem, men er det relativt kurrante spørsmål som ikke tar for lang tid, er man som regel behjelpelige uansett. Dog, som jeg alltid sier: medlemskap i NAF, med eller uten veihjelp, er gull verdt. Inkludert i medlemskapet er en rådgivningsamtale med en lokal juridisk samarbeidspartner, altså en advokat som har relevant spisskompetanse.

Dette med "veihjelp" kunne vært aktuelt her, men med en relativt ny bil som dette har jentungen formodentlig kasko eller delkasko, med redningsforsikring inkludert. Vilkårene dekker i utgangspunktet transport til "nærmeste verksted", jeg er litt djevelens advokat her og tenker som så, at nærmeste verksted som kan gjøre jobben, både i bokstavelig og relatert til ansvarsforholdet, må være forhandleren som har solgt bilen og åpenbart tatt en "liten spansk en". Jeg ville mao undersøkt med mitt forsikringselskap og opplyst om at det har oppstått en plutselig og uforutsett skade på bil kjøpt der og der, og at bilen må transporteres til verksted....kan dere hjelpe? Det hender forøvrig at det hjelper å ha en fast kundekontakt i slike sammenhenger. Ja, det er en egenandel, men 500 spenn er ikke noen stor kamel å svelge.

Alternativ to er å ta forholdet opp med forhandler, det fremstår jo som om man iallefall forsøker å komme dere i møte. Ellers ville jeg på det sterkeste påpekt at dette chip-tullet er totalt irrelevant i forhold til kjøpers rettigheter overfor selger her. At man vrir på ting og egentlig skalter og valter med kjøpsloven gjennom å definere det som med stor sannsynlighet egentlig er et salg fra forhandler som et "privat salg", kan så være, men som du vil se på forbrukerrådets sider, jentungen har likevel rettigheter. Her mener jeg at forhandleren bør strekke seg langt for å komme dere i møte. Klarer dere å løse saken dere i mellom, er det en win-win situasjon for alle. Det gjelder bare at de på den andre siden av bordet forstår akkurat det. Lykke til!