Revisjonshistorikk [tilbake]

De symptomene du beskriver, er forenlig med en lekk topp-pakning ja, og så lenge lekkasjen ikke blir større og din far kjører med moderat belastning, vil bilen fungere sånn passe. Dog er det en ting som er sikkert: en lekkasje blir aldri mindre, tvert om. Mao bør han ikke kjøre opp og ned til Spania med det første, denne bilen passer best i nærområdet, underforstått der kan gå hjem. Det kan gå greit i 10 år med din fars kjøremønster, og det kan aber pløtzlich bli "fri passasje" med derav følgende koking og det som verre er. Med litt flaks blir det en melloming, alt avhenger av kjøremønster og at MacMurphy holder seg i ro.

Du nevner tetningsmidler: generelt er slike Petter Smart løsninger en dårlig ting i kombinasjon med lekk topp-pakning. Jeg mener å ha hørt at det finnes produkter som er bedre enn andre, tidligere Torshov bilrekvisita, nå THANSEN, har et brukbart utvalg av sorten. Det som er dumt med denne typen feil, er at det er et voldsomt trykk fra forbrenningskammeret og ut mot kjølesystemet. Trykket går liksom "feil vei" i forhold til dette med teningsmidler. En grunn til som tilsier at det ikke er spesielt stor sjanse for at det funker, er DETTE avsnittet som jeg fant på nett:

"De motorene lider av ekstremt dårlig ingeniørarbeid.

Topp og blokk vil med tid og stunder «slites» grunnet vibirasjon som oppstår mellom de. Etterhvert blir slitasjen så stor at symptomene blir som om toppakningen skulle ha tatt kvelden. Toppen kan slipes, ingen problemer det, men pga. legeringen vil toppen bli svakere. Problemet derimot er blokka, når flaten på blokka (mot topp) blir «slitt» etter vibirasjonen så vil sylinderforingene stikke høyere opp enn selve godset i blokka. Sjansen for at toppakning blir tett etter demontering/montering er nesten lik null.

Jeg er ingen Toyota mekaniker, men har hatt inne en Avensis D4D og en RAV4 D4D med dette problemet. Jeg jobber sammen med en som har jobbet på Toyota i ca. 15 år, så har snakket litt med han vdr. de to bilene jeg hadde inne ved en tidligere anledning. "

Den løsningen som peker seg ut her, er som du antyder, å bytte motor. Jeg antar du har kryssforhørt Toyota-verkstedet som ga det fantastiske "tilbudet" stort kroner 80.000 for å reparere problemet. Den prisen du oppgir, ligger nær opp til at jeg tenker at man egentlig snakker om å sette inn en byttemotor, da en motor som IKKE er en katastrofe som venter på å skje. Satt opp mot at det kan dreie seg om det være seg ny eller fabrikkoverhalt blokk/topp, er det ikke noen upris, men skal man bruke så mye penger, må bilen forøvrig være i så god stand at den holder så lenge som din far klarer å kjøre bil, i tillegg må han være spesielt glad i bilen. Ja, jeg er selv en sånn som uten å blunke ville svidd 80 lapper for å beholde en bil jeg er glad i 10 år til, men så er jeg også over gjennomsnittet opptatt av å ha et godt vedlikeholdsregime for bilene mine, nettopp for å beholde dem lenge. Om du tenker økonomi oppi dette, vil svaret være "høl i hue", man kan få både nesten-ny og ny Toyota for relativt hyggelige priser. Dog, for din far vil en konservativ, grei bil som den han har skille seg vesentlig ut fra nyere biler. Sånn er det iallefall for meg, jeg føler meg f.ex ekstremt lite vel i Toyota Prius....altfor moderne for meg! Skal din far bytte bil, dropp Toyota, se på VW eller Skoda...det er biler som fremdeles har et konservativt design på mange måter og passer oss som liker følelsen av å kjøre bil på gamlemåten. Gjerne automat....vi eldre osv...!

Jeg tenker jo også at det er kurrant å få tak i en brukt motor, problemet er at nissen nok følger med på lasset: den "nye" motoren vil antagelig ha samme feilen. Dessuten....brukt motor er brukt motor. I ditt sted ville jeg undersøkt hos leverandører av overhalte byttemotorer i såvel Norge som i Sverige, om det hadde vært et VAG-produkt kunne du fått motor i morra til en grei pris! Nå er jo også Toyota en bestselger, og mange D4D har gått til Jesus altfor tidlig. Derved burde det være et stort marked for byttemotorer....verdt å sjekke....og....bruk ET FRITTSTÅENDE AUTORISERT VERKSTED til jobben med å bytte motoren...om så er, er det neppe umulig å kjøre bilen til Sverige på egen motor, med litt flaks og pen kjøring. Ja, du skal egentlig betale moms når du kjører inn igjen, men det er fritak for svensk moms så det går opp i opp. Corona-karantenen er et større problem, men bilen holder kanhende lenge nok til at vi får normaliserte tider igjen. I det hele tatt, det er flere løsninger enn det er problemer.

DET SOM GJØR MEG NOE BETENKT, er at du beskriver en kundebehandling hos Toyota Norge som vel gir meg tanker om at nå har også Toyota Norge begynt å nærme seg "de andre" importørene når det gjelder dette med garanti. Det er trist, for min del har jeg - via arbeidsgivers biler - utelukkende hatt positive opplevelser med Toyota. Fantastisk gode holdninger til både kvalitet på jobben man gjør og dette med garanti. Ikke bare fantastiske, jeg vil bruke ordet "unike" i norsk sammenheng. Ja, det har sin pris å bruke et Toyota merkeverksted, men tidligere var det (nesten) verdt det. At det er bedre å eie Toyota i andre land i EU, vil jeg dog tro, spesielt med problemer av den sorten som er relevant her, har man helt andre holdninger bare vi kommer over grensa til Sverige. Sånn burde det ikke være, men det er formodentlig konsekvensen av at Norge er et mikroskopisk marked for bilfabrikantene. Om jeg hadde vært din far, ville jeg som nevnt beholdt den bilen jeg har, om det koster 60 eller 80' for å bytte motor på en bil som ellers er i god stand (hint: passet godt på med service og understellsbehandling) blir kostnaden pr år fremover minimal. Bare to år vil være nok til å dekke inn kostnaden sammenlignet med verditapet på en ny bil. Lykke til!

Antall visninger