Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, olje tar opp vann, og i et land som Norge der vi har tildels store temperaturvariasjoner gjennom både døgnet og året, vil det uvegerlig oppstå kondensvann i motoren. Det er dette som gjør at mange lever i den tro at bilen deres ikke bruker olje i det hele tatt. Det er altså ikke helt sant, et moderat oljeforbruk er vanlig, men det kamufleres i noen grad med at oljen opptar en liten andel vann. Man skal imidlertid også være klar over at ved lengre kjøring, gjerne med en viss belastning, vil både motor og olje oppnå høyere tempaturer....vips...så brukerp lutselig bilen mer olje! Ja, det gjør den nok også, men det som gir utslag på peilepinnen er også at vannet i olja fordamper mer enn ellers! Så ja, over tid er det LITT - med trykk på LITT - vann i olja på alle motorer. At det kan komme bensin i olja er også mulig, men bensin fordamper lynkjapt, jeg heller til at du har ja takk, begge deler, og at forhandler meget vel kan ha rett i at det har med at bilen blir lite brukt å gjøre.

Det som skjer når du kjører (svært) lite, er at oja sannsynligvis svært sjelden blir gjennomvarm. Da øker uvegerlig også andelen vann i olja, til den når et nivå som får en sensor til å slå ut. Akkurat det skal du være veldig glad for, olje med for mye vann er definitivt ikke bra for motoren! Ja, det kan seelvfølgelig være at har en defekt topp-pakning eller sogar sprekk i motorblokka, men et autorisert verksted skal ikke ha nevneverdige problemer med å se forskjell her: dels fordi det som oftest oppstår svært så merkbare tilleggsproblemer, dels fordi det - igjen som oftest - er klare kjennetegn på denne typen feil som en dyktig mekaniker meget raskt vil fange opp. For å si det sånn, uavhengig av om vi snakker om vann eller bensin i olja, du ville ikke kunne kjørt bilen over tid dersom det hadde vært en alvorlig, underliggende årsak her.

Å bytte olje (og filter, alltid filterbytte ved oljeskift!!!) minimum en gang i året kan være en god nok løsning her, gjerne på våren siden dette siden dette med rimelig sannsynlighet er et fenomen som akkumuleres "mest" i vinterhalvåret. Det er verdt å prøve. Når verkstedet likevel anbefaler to ganger i året, tipper jeg at man vil deg det beste, og resonnerer som så at du vil være tryggest på å unngå problemer om du skifter olje si hver vår og hver høst - før vinteren setter inn, antagelig rundt september der du bor. Verkstedet kjenner sannsynligvis også ditt kjøremønster og har gjort en kvalifisert vurdering ut fra når problemet oppstå første og andre gang, så ja, det kan være aldeles korrekt at du bør skifte olje to ganger i året. Om du opplever dette som dyrt: i den store sammenhengen er ikke oljeskift noe man skal spare på. Du har en feiende flott bil som du kan ha i mange, mange år, tenk helhetskostnad her, da blir det plutselig ikke så ille.

Er det et merkeverksted du benytter, kan du tenke tanken på å bruke et uavhengig, autorisert - med trykk på AUTORISERT - verksted nærmere der du bor...det er ikke uvanlig at det koster vesentlig mye mindre enn ved et merkeverskted. Si at du tar et oljeskift der pr år og en vanlig service ved merkeverkstedet pr år, da har du ja takk, begge deler. I det hele tatt: løser dette problemet, takk og amen, alternativet er verre, ikke noe morsomt å få opp en sånn beskjed som "stopp motoren" når du er ute og kjører! Lykke til!