Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Kamerat H her, den som styrer klar merkeverkstedene og den norske importøren, vil oppleve et helt annet prisnivå når fakturaen skal gjøres opp, også når det er en stjerne på panseret. Det er så enkelt som at prinsnivået på hele gullrekka, fra deler og rekvisita til timesatsen, kan deles på både 2, 3 og 4. Når det igjen kommer en tid der det er enkelt å reise til Sverige eller Tyskland, er også det et alternativ, for ikke å forglemme at du kan bestille deler fra Tyskland og gjøre jobben selv.

Vær imidlertid oppmerksom på et godt tips som ligger litt "gjemt" i de kloke ordene over: det å kjøpe en ex-taxi er en av de smarteste tingene man kan gjøre for å minimalisere utgiftene: ja, man får en bil som er kjørt et sted mellom 200' og 500', men den er kun 2-3 år gammel. Den kloke glemmer angsten for at "alt kan gå i støkker" og ser heller på bilens faktiske stand: en taxi er gjennomgående godt passet på, og finner man en bil som har en noe høyere andel langkjøring og relativt få sjåffører, kan man få en bil som man kan kjøre minst 500' til uten nevneverdige problemer. Det å eie en bil litt lenger enn det være seg 2-3 år eller for den sakens skyld, 5-6 år, legg gjerne opp til en eietid på både 10 og 15 år, er noe av det smarteste du kan gjøre, spesielt om du kjører en del: da minimaliserer du verditapet pr år, pr km, og kan le hele veien til banken!

En ting til som følger med ex-taxi: det er mye Mercedes i bransjen, og man vet hva man skal ha: biler som er både nogenlunde greie å holde på veien uten knalldyre verkstedsbesøk i tide og utide, de skal være pålitelige, og det skal være en bil som gir et greit kost-nytte forhold. I det hele tatt: en taxikusk velger bil med fornuft. Ikke uten grunn at man opp gjennom åra har kjørt en del Passat, men Mercedes av taxi-sorten er absolutt et alternativ til en Passat! Ja, jeg har kjørt Passat noen år selv, attpå til en ex-taxi: mil etter mil, en rullende sparebøsse! Når Passaten ble smadra, vurderte jeg Mercedes, men valgte VW igjen fordi Møller er en vesentlig bedre samarbeidspartner enn BOS. Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ny bil, da er BOS uaktuelt for min del. Men bare så det er sagt: også jeg bruker primært et frittstående, autorisert verksted til service og vedlikehold av familiens Volkebokser. Å betale f.ex 3 ganger så mye pr liter med identisk olje for å få et glimt av merkeverkstedets stål og glass - det synes jeg ikke noe om :-)

Ellers tenker jeg jo at du har en feiende flott Passat som ikke engang er innkjørt. Min erfaring er at en Passat smaker best etter kjørt 300', i ditt sted hadde jeg nok sørget for et greit serviceregime, med oljeskift ved typisk 15.000, maks 20.000 om du bruker "longlife" olje og har mye langkjøring, legg til understellsbehandling med jevnlig etterbehandling, så kan du ha Passaten din i 10 år til og kjøre latterlig billig. Og har du lyst på noe annet, gjerne oppgradering: gå for samme serviceregime og understellsbehandling som nevnt her, velg en bil som ikke er "top--of-the-line, ha beina på bakken og gå for si en typisk taxi-Mercedes eller en "grei" versjon av Audi A6. A6 er etter mitt hode en av de fineste bilene fra Audi, det er mye Passat, men i en mer påkostet innpakning. 2.0 TDI kan bli litt i minste laget for en såvidt tung bil, jeg ville nok tenkt en V-6 TDI uten de altfor heftige ytelsene, gjerne automat og quattro. Sedan er ofte noe rimeligere enn stasjonsvogn, ja, noe tyngre å selge igjen også, men so what? Det gjelder også en taxi-kjørt bil, uansett om det er Audi eller Mercedes, mange er altfor engstelige for biler som er kjørt over de 100'.

Og ja, Mercedes-faktoren der importøren skummer fløte og melker kundene for alt hva det er verdt, gjelder også for Audi. Der er det imidlertid like god tilgang på rimelige deler og uavhengige verksteder som virkelig "kan" bilene, som du har til din Passat. I og med at du har erfaring med Passat, kan du trekke mye med deg videre. Vil du ha enda et hakk opp på stigen, er Mercedes kongen på haugen, men igjen: å beholde bakkekontakten er viktig! Lykke til!