Revisjonshistorikk [tilbake]

Trampeklapp for kloke ord fra Kamerat K, Superb har benplass som en limo i baksetet, og har likevel god plass til oss som er litt større enn gjennomsnittet foran! Fåes både med benzinere og fieende flotte dieselmotorer, jeg mener at bilen kler en TDi best, spesielt om den har firehjulstrekk. Automat er bop-bop med dieselmotor, med 2.0 TDI skifter man så alikevel sjelden gir. Benzinerne er forsåvidt også greie, men, et stort men: unngå de minste motorene!!! Dette er en tung bil, selv om ytelsene på papiret ser bra ut med små benzinere hhv 1.6 TDI, det er IKKE nok langs veien! Denne bilen kler best 2.0 TSI eller 2.0 TDI. Sistnevnte finnes med forskjellig ytelse, mener også Superb starter med 150 hk på 2.0 TDI. Ja, 150 hk TDI er faktisk nok, også for en Superb, men du kan få opp til 190 hk med dieselmotor i Superb. Benzinerne peaker ved 280 hk, men glem aldri at "benzinhestekrefter" ikke er riktig det samme som "dieselhestekrefter". Du har mer anvendbar kraft uansett turtall med en dieselmotor....med en benziner må du jage turtall. For noen er det meningen med livet, for oss som har sett lyset og gjerne tar en skvett diesel under armene når vi skal på fest, er det TDI som gjelder. Smaken er som baken!

En ting som er viktig å ha i bakhodet: det er tre generasjoner Superb. Generasjon to er nok den mest aktuelle om man skal gjøre et godt kjøp på begrenset budsjett. Tredje generasjon er en vesentlig bedre bil på alle vis, men den kom såvidt jeg husker først høsten 2015, altså det vi i Norge kaller "2016-modell". T.o.m 2015 snakker vi altså om generasjon to. Også det helt greie biler, men vær ops på at motorene har noe lavere ytelser enn det jeg nevner over, der har du rundt 140 hhv 170 hk med TDI, tilsvarende mindre med benzinerne. Du får også Haldex 4 istedetfor Haldex 5, sistnevnte er et hakk bedre - bla er det alltid litt kraft til bakhjulene slik at responsen er lynrask. Fra tredje generasjon Superb får du også en hel del utstyr, bla et bedre infotainment-system, bedre passiv og aktiv sikkerhet, herunder utstyr som adaptiv cruisekontroll, filholder, nødbremsystem og kollisjonsputer bak. Ja, alt dette er "ekstrautstyr", men siden Skoda priser ekstrautstyret vesentlig lavere enn VW, er mange biler levert med romslige utstyrspakker.

The Bottom Line er at generasjon 2 nok er mest bil for pengene, om du kan strekke budsjettet er imidlertid generasjon 3 en vesentlig forbedret versjon av en allerede god bil. Lykke til!

Antall visninger