1 | opprinnelige versjon |
Du sier ikke noe om hvor mye du kjører i måneden...om du kjører si 20.000 i året, gjerne også tråkker litt hardt på gassen, bør du nok sette av et par tusenlapper til. En såvidt gammel bil av denne sorten er ikke på noen måte "snill" med lommepungen, verken i forhold til driftsutgifter generelt eller drivstoffutgifter spesielt. Nå er jeg litt djevelsens advokat....1.5 er nok hentet fra amerikanske salgsbrosjyrer. Den som leter litt, finner 16 hhv 20 mpg for by/highway, det motsvarer et sted rundt 1.5 hhv 1.2 liter pr mil. Men, det et et stort men, amerikanske tall er like mye på den optimistiske siden som andre steder, med en bil på godt over 2 tonn og en konservativ motor med automatkasse kommer du kanskje ned i 1.5 på norsk landeveiskjøring om du lengter hjem, har sola i ryggen og en uendelig lang nedoverbakke.
The Bottom Line: når du undres på hvor mye penger du må sette av for å fø på denne doningen, antagelig fordi du går i tankene om å kjøpe en sånn, da bør du gå i tenkeboksen både en og to ganger før du står der og ikke har råd til å bruke den fjonge bilen når du har kjøpt den. En av mine venner kjøpte en "fetter" av samme sorten fra Chevrolet, den slurpa lett i seg 3 liter på mila i snitt - på pendlerkjøringa hans til og fra jobb! Han tjente godt, men det hjelper lite når du har 4 mil hver vei til jobben og en bil som slurper i seg så mye drivstoff at du må vrenge lommepungen ganske så ofte! Det er vel et sted rundt 100 liters tank også på disse doningene, ikke helt uten grunn! Se for deg den fantastiske gleden (for bensinstasjonens kassa-appart) hver gang du fyller tanken! Typisk snakker vi om halvannet tusen spenn pr tank! Som sagt...tenk deg om!