1 | opprinnelige versjon |
Vel, Kamerat K pleier å ha rett, samtidig merker jeg meg at trådstarter formulerer seg på en måte som mer enn antyder at dama ikke er tapt bak en Golf :-) Man kan mene mye om Mekonomen også, men vakker grå røyk, svart røyk eller alle nyanser mellom, ville man reagert på like kjapt som en ligningsfunksjonsær som værer svarte inntekter! Vi venter i spenning på neste episode, jeg tenker jo at det kan fort gå bra! At det kan foreligge en kommer-går-feil? Absolutt mulig, men selv "longlife" service med overlange intervaller for oljeskift vil normalt sett ikke kverke turboen på en bil som ikke er i nærheten av å være skikkelig innkjørt. At eksosanlegget må skiftes? Hva i alle dager kan medføre at hele gullrekka av morosaker under bilen går til Jesus?
Mhp merkeverksteder: herværende merkeverksted for samme merke har visstnok en ansatt som utelukkende jobber med kvalitetsjekk av utført arbeid. I utgangspunktet jolly fine, det hindret likevel ikke at man leverte ut en bil etter en stor service der dieselilteret bokstavelig talt hang og slang, det var ikke skrudd til. Diesel i motorrommet er noe dritt, bedre ble det ikke av at mannen som nettopp hadde kjøpt bilen skulle til ex-Jugolavia på ferie dagen derpå. Heldigvis ble det til at han stoppet ved et verksted når han kom inn i Tyskland, han ante naturlig nok uråd når han kikka under panseret. Samtlige slanger måtte skiftes ut, filteret ble byttet for ordens skyld og montert forskriftsmessig. Det kunne endt med grosse katastrofe an der Autobahn. Ja, han fikk dekket kostnadene og refundert en aldri så liten bit av regninga for jobben som ikke var utført, antagelig var filteret bare skrudd løs og glemt, men poenget er...at merkeverkstedene definitivt ikke er ufeilbarlige. Min subjektive oppfatning er at denne greia med å prioritere inntjening fremfor alt annet, har konsekvenser, en av dem er tidspress og feil som aldri burde vært gjort.
Et annet, etter mitt syn rimelig på trynet utslag, er at kunder opplever at det eneste "arbeidet" som blir utført ved såvel store som små servicer er å skrive faktura med gaffel. Som jeg alltid sier, sånt skjer i de beste familier, jeg har selv tatt det dengang største merkeversktedet for et unevnelig svensk bilmerke med buksene langt nede på anklene i så måte, men det skal rett og slett ikke skje! At det skjer? You bet! Om det er noe poeng å ta det opp? Ja, jeg mener absolutt at man skal rive opp døra til den ansvarlige og utbe en meget god forklaring! Jeg vet tilfeldigvis om en herremann som fikk mistanke om at ting ikke var som de skulle. Som meg, han kjørte lenger enn langt med dieselbrenneren sin, derved var han en god kunde ved merkeverkstedtet. Han la rett og slett en liten stein på to av hjula på bilen når han parkerte den for service påfølgende dag. Gjett om det ble huskestue når han kom for å hente bilen, unnskyldningen var at "man hadde ikke hatt tid"! Bilen hadde ikke engang sett innsiden av verkstedet! Nei, det har aldri skjedd meg, men man skal da ikke måtte ha en fantastisk god venn på innsiden for å få god service og få utført det arbeidet man betaler dyrt for!
At man like lett kan stille feil diagnose - eller for den sakens skyld, tøye strikken for hva man bør gjøre eller ikke bør gjøre? Garantert. Jeg tenker at damen som startet tråden burde fått et vesentlig bedre svar, og om hun mot formoding skulle bli ansett som for lite "bilkyndig" til å forstå mekanisk fiksfakeri, ja da tilpasser man kommunikasjonen deretter. Sånn er det bare, enten man selger pølser fra ei pølsebu og kundene klager, eller om man driver et bilverksted.
Ja, Kamerat K kan ha rett, men det er som vi har vært inne på tidligere, vanskelig å si hva som egentlig er galt uten å ha bilen foran seg. Her mangler vi en vesentlig detalj: snakker vi diesel eller benziner? Hvilken type motor.....? Når vi snakker 2014 snakker vi sannsynligvis om euro6 versjonen av 2.0 TDI....er det 1.6 TDI er det litt bop-bop....og som vi vet...."oppdateringen" etter dieselgate har hatt tildels uheldige konsekvenser for nettopp 1.6 TDI. I det hele tatt. legio muligheter. Likevel, prinsipalt sett: her mer enn aner jeg konturene av uheldig kundebehandling og en heller grov diagnose. Som sagt: her ville også jeg bedt om en second opion. Går bilen greit nå, jolly fine, kjør til det eventuelt kommer symptomer på noe vondt og leit og ta det derfra§