Revisjonshistorikk [tilbake]

Slik du beskriver det, ligger man på grensen til det jeg ville karakterisere som et rent svindelforsøk. Det blir litt som om man kommer ut for en privat lege som stiller en diagnose og anbefaler dyr behandling uten en grundig undersøkelse: man skal ikke ta dette for god fisk, man går videre og innhenter en second opinion. Jeg ser av måten du ordlegger deg på at du ikke er en "vanskelig" kunde, tvert om, du er både oppegående og klok nok til å stille deg kritisk til verkstedet når man åpenbart ikke er i stand til å legge frem grunnlaget for sine vurderinger. Spesielt dette med at bilen ikke skal være prøvekjørt, sier sitt: dette burde være en selvfølge her. En ting er sikkert: en alvorlig feil med turboen er ikke noe som forsvinner sånn uten videre - ei heller om det har oppstått alvorlige feil i det være seg et diesel-parikkelfilter (du sier ikke om bilen din har TSI eller TDI-motor) eller en katalysator. Tvert om, dashbordet ville sannsynligvis lyst opp som et juletre, og feillista fra bilens diagnosesystem ville vært lengre enn ønskelista til julenissen!

Når Mekonomen feilsøker uten å finne konkrete feil, etter det jeg vil anta er en normalt god prosedyre, forsterker det min mistanke om at merkeverkstedet har tatt en litt for kjapp en. Sånn skal det ikke være, men det skjer dessverre i de beste familier. For min del har jeg hatt et kundeforhold hos herværende merkeverksted gjennom snart tre tiår, uten noensinne å ha opplevd problemer. Jeg har dog et godt kontaktnett, og har hørt at det mer enn en gang har skjedd ting i samme sjangeren som det du nevner. Det som nok er en medvirkende årsak til at jeg har fått stjerneservice, er gode relasjoner til enkeltpersoner i firmaet og god kommunikasjon. Som du tydeligvis gjør, om jeg ikke får en god nok forklaring på ting og tang, ber jeg om det.

Dessverre - jeg må virkelig bruke ordet dessverre - har Møller selv overtatt flere av merkeverkstedene ut over det ganske land etterhvert, også mitt lokale av sorten. Noe av det første som skjedde var at BI-gutter med blå dress reiste rundt og innførte nye grunnverdier for måten virksomheten skulle drives på: dette med "fornøyde kunder røk minst ti plasser nedover på lista, på toppen som viktigste grunnverdi kom "tjene penger". Ikke et vondt ord om BI-gutter, men det er faktisk ingen konflikt mellom "fornøyde kunder" og "tjene penger". Når et firma driter i åssen kundene opplever møtet med virksomheten, og har en for sterk fokus på å tjene penger, gjør det noe med hele organisasjonen. Hos oss endte det med at flere medarbeidere som hadde vært i firmaet i flere tiår rett og slett sluttet og fant seg andre jobber! Det sier jo sitt! For min del brukte jeg i alle år merkeverkstedet, men ettersom timeprisen hoppa oppover til et nivå som ville fått en advokat til å rødme og sånt som olje plutselig kostet tre-fire ganger så mye som den burde pr liter, ja da var det veldig enkelt å endre mitt vedlikeholdsregime til å bruke et frittstående, autorisert verksted til det aller, aller meste som har med familiens biler å gjøre. Trist, men når de menneskene jeg hadde en god relasjon til sluttet, registrerte jeg tendenser til at det gikk litt vel fort i svingene, og....som du var nær ved å oppleve....terskelen for å skifte deler ble påfallende lav.

Jeg må tilføye at jeg er en habil garasjemekaniker i tillegg, det er først henimot andre halvdel av livet at jeg har kunnet flotte meg med nye biler og å la andre skru på bilene mine. Dette har også medført at jeg har fått et særlig ansvar for oppfølging av mine respektive arbeidsgiveres kjøretøypark, og som mange nok vet, firmakunder blir i enda større grad enn privatkunder gjenstand for "melking" ved verkstedene. Du vet det er noe uggent når "service" ble fakturert med 10-15.000 kroner...hver eneste gang...for 25 år siden....med serviceintervall på 5000 km!!!! Dette dreiet seg om et unevnelig svensk merke, min arbeidsgiver hadde på landsbasis et par tusen biler av sorten, lokalt hadde vi vel 2-300, hvorav 5-6 stykker ved min avdeling. Jeg merka bolter osv som måtte skrues på om arbeidet på fakturaen var utført....etter at vi konstaterte at man overhode ikke rørte bilen på disse "servicene"....gang på gang...og attpå til frekt og freidig presterte å fakturere oss for skader påført bilen på verkstedet....mistet V*o Norge sin beste firmakunde.

Tilsvarende ting foregår ved flere av landets merkeverksteder, den eneste importøren som holder en høy standard over hele fjæla er Toyota / Lexus. Men for de av oss som liker tysk er selvfølgelig ikke det et alternativ! For all del, at Møllers verksteder behandler kundene på den måten du har opplevd, hører med til unntakene, det er mange gode mennesker i systemet fremdeles, som forsøker å gjøre en best mulig jobb. Så ja, jeg bruker fremdeles merkeverkstedet til oppgaver jeg vet at de gjør godt....men jeg holder dem i ørene og er kanhende litt ekstra påpasselig.

The Bottom Line er at du har gjort alt helt riktig, trampeklapp og terningkast 6! At det aktuelle verkstedet tydeligvis ble fornærmet og nok ikke tok til seg kritikken, tilsier at du nok bør vurdere å finne en eller flere andre samarbeidspartnere i fremtiden. Tips: etabler en god relasjon til både et frittstående verksted og f.ex et Skoda-verksted, da får du ja takk, begge deler! Ha imidlertid en ting i bakhodet: velg et velrenommert verksted, og bruk aldri, med trykk på "aldri", et verksted uten autorisasjon! Glem aldri at det i ytterste konsekvens går ut over din sikkerhet om verkstedet ikke kvalietsikrer den jobben de gjør på en god måte.

Og ja, det å finne "andre" er det eneste rette her, og den mest effektive måten for kundene å få til endringer på sikt. Jeg merker meg forøvrig med glede at det er flere enn meg som har pådratt seg vrede fra et firma for en objektiv tilbakemelding på vår alles kjære google! Det sier jo sitt om firmaet da: at man ikke klarer å forholde seg på en seriøs måte til en sikkert objektiv nok tilbakemdeldng! Noen er dessverre sånn, ja, de tjener kanskje penger en stund, men fornøyde kunder, det kan de se langt etter! Lykke til videre med en feiende flott bil, jeg vil avslutningsvis si at den oppfatningen av det opprinnelige problemet som Mekonomen legger frem, meget vel kan vise seg å være korrekt. Og skulle problemet være av den sorten som kommer og går, ja da avlegger du gutta hos Mekonomen et besøk igjen, verre er det ikke! Lykke til videre med en feiende flott bil, jeg har en bil av samme sorten, den beste bilen jeg har hatt gjennom et langt liv!