Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå tenker vel helst Kamerat Benny på at det er mange biler av denne sorten som har kritiske rustskader. Legg til at begrepet "feriebil" ofte knyttes til bruktbiler som oppfattes som billige, kombinert med at mange tar litt lett på å sjekke bilen de tenker på å kjøpe når feriepengene brenner i lomma kan dette meget vel ende med en bil man må gå fra i grøfta! At mange innbiller seg at biler fra Europa, som angivelig kommer "ferdig rustbeskyttet" fra fabrikk holder mål for norske vinterveier, bidrar nok også, for ikke å forglemme den kattesjauen den norske importøren piska opp når kundene hvisket ordet "garanti" på biler som rusta så du kunne høre det! Jeg tenker jo at om noen fortjener kritikk, så er det denne unevnelige importøren som gjorde sitt beste for å ødelegge merkevaren Mercedes i det norske markedet for tid og evighet. Slik jeg forstår det, tok Mercedes Tyskland problemet ytterst alvorlig og gjorde det man kunne for å rette opp i det.

Når det likevel er mange Mercedes-eiere som vet å ta vare på bilene sine, og etterhvert også har fått ubedret rustskader når de har dukka opp, betinger som du egentlig sier, at man ikke trenger å være mer engstelig for en "feriebil" med stjerne på panseret enn andre biler. Man bør imidlertid være nøye med å sjekke potensielle bruktbilkjøp FØR man undertegner kontrakten, uansett merke!

Og bare så det er sagt: alle biler ruster ihjel i Norge på kun kort tid om man ikke sørger for understellsbehandling og løpende etterbehandling. Spesielt tyskere bør kjøres direkte til understellsbehandling, man forstår rimelig kjapt hvorfor om man kaster et kritisk blikk under bilen. Akkurat dette er forøvrig en av de få fordeler med å kjøpe bil fra Asia: på disse er understellsbeskyttelsen fra fabrikk mer eller mindre hypotetisk, derved kjøres de direkte til understellsbehandling av de respektive impotørene når de kommer til Norge. Likevel, mange "glemmer" denne bagatellen med etterbehandling. Dersom vi skal spinne videre på temaet "feriebil", som jo Benny egentlig hadde som utgangspunkt, ville lista blitt ovseleg langt om man skulle tatt med alle bilmerker som har potensiale for kritiske rust etter si 10 år der eier(ne) har gitt beng i understellsbehandling. Ellers glemmer du en viktig ting på gullrekka med gode egenskaper for E-klasse: det er i utgangspunktet også en markedets sikreste biler sammenlignet med jevngamle biler. Jeg tenker jo at du selv har en E-klasse, måtte den holde mange ferier fremover!