Revisjonshistorikk [tilbake]

For det første: greia med de små benzinere er knyttet til nettopp det du nevner: kjederas. Det er en uheldig konstruert strammer som er roten til det onde, etter 2013 er kamkjedet erstattet med en tannreim og fungerende strammemekanisme. Man går altså først og fremst for en bil som er nyere enn 2013 om man på død og liv skal ha en bil med liten benziner! Men nå har det seg jo sånn at du har flere motorer å velge i, avhengig av om vi snakker Golf eller Beetle, for ikke å snakke om hvilket år vi snakker om, kan du velge blant hele spekteret av såvel benzinere som 1.6 hhv 1.9 evnt 2.0 TDI.

Når du nevner "komfort" som et punt på lista kan det være fornuftig å prøvekjøre en TDI. 1.9 og 2.0 TDI har anvendbar kraft helt fra bunnen og opp til si 4-4500 o/min. Det gir økt komfort på alle vis, det gir lavt forbruk og ikke minst, det gir mening til det tyske begrepet "Durchzugsvermøge". Du kan trø gassen i bånn i hvilken som helst hastighet, glemme å gire, likevel har du en aksellerasjon som stiller en benziner totalt i forlegenhet. Ja, noen innbiller seg at en motor der du pisker turtall for at det skal fløtte på seg er "sprekere", men det er bare utenpå :-)

Mhp benzinerne er det et generasjonskifte her, TSI er en bedre allround-motor enn de tidliger 1.6 hhv 2.0 benzinerne. Dog, en 2.0 benziner fra de tidligere årsmodellene er ikke noe å kimse av, den har både krefter, pålitelighet og i det hele tatt, alle gode egenskaper man måtte ønske. Det er ikke nødvendigvis noen stor prisforskjell i bruktmarkedet her. Og om du kommer over en litt eldre bil med liten benziner og kamkjede...om det ikke foreligger dokumentasjon på at motoren er byttet eller problemet korrigert på annet vis...betinger det et betydelig prisavslag....det er ikke uvanlig at det da ligger en kommende katastrofe på lur under panseret!

Når vi beveger oss mot "nyere tider" er det i stor grad TSI og 1.6 TDI som gjelder, min subjektive oppfatning er at dette er motorer som kler DSG-kasse. Med manuell kasse må du være over gjennomsnittet glad i å gire. Ellers er det som du sier, de øverste gira er langbeinte, men det er ikke et problem: med turbo og variabel turbingeometri gir selv 1.2 TSI nok moment til å trekke rent ved lave turtall. Ingen TDI, men absolutt en overraskende elastisk motor. Dog...den passer best i en ikke altfor tung bil, dvs sånn passe i Beetle og Golf, og den passer best til norske fartsgrenser. I land med et høyere tempo i trafikken? Du kommer frem, men forvent ikke at bilen er spenstig på motorveien i Sverige!

Ser vi på på Golf vs Beetle, er det egentlig litt som barnesangen: utenpå er de forskjellige, men inni er de like. Men bare litt, selv om Beetle I/II har samme plattform som Golf IV hhv VI i bunnen, er Beetle bedre på veien, med en helt annen følelse når du sitter bak rattet. Noe forenklet sett, Beetle er en vesentlig morsommere bil en Golf, man kjører med et evig smil, og de som kjører Beetle hilser på hverandre langs veien. Spesielt den første typen, den som ble erstattet rundt 2010, er utrolig sjarmerende på veien: lavt tyngepunkt, godt understell, stivt chassi....en drøm såvel på svingete vei som på motorvei i topphastighet, den går som på skinner! Komforten er også overraskende god...men NB: baksetet er en dårlig spøk! Foran er det et hav av plass, det er den eneste bilen der jeg - som er nesten Benny-størrelse - har kunnet strekke ut beina. Det er også en ekstremt sikker bil: A-stolpene er massive, dette er en bil som er designet for å møte sikkerhetskravene i California. Et lite sjarmtroll, som også finnes som cabriolet, du kan gjøre gode kjøp, men som alltid: grundig sjekk av bilens faktiske stilstand! Det som er noe mindre sjarmerende er at bilen på enkelte områder er preget av at konstruktørene først tegnet et karosseri, så fikk de beskjed om å trøkke dette ned på chassiset fra Golf IV. Bortsett fra det trange baksetet og et bagasjerom der bare den flotte bakdøra redder showet, skal man vite hva man gjør når man skifter frontlyspærer. Også sideblinklysene er krevende å gjøre noe som helst med, og man skal ha pianofingre og god finmotorikk for å skru på bilen. Når det er sagt: det er ingen heksekunst om man lærer bilen å kjenne.

Beetle II har et mer fascinerende karosseri, spesielt med retrofelger - koster 2-3 titusenlapper som tilvalg - er den stilig! Noe mer "Golf" innvendig, med anvendbart baksete og mer bagasjeplass enn tidligere, i det hele tatt en grei og komfortabel småbil, jeg opplever den som bedre enn Golf VI - som jo ligger i bunnen. Her har man også tilpasset karosseriet til chassiset: her visste man åpenbart hva man hadde å spille på FØR man tegnet karosseriet. Ja, det er noe dekkstøy, men det er jo så enkelt som å velge f.ex Nokian når man skifter dekk! Som nevnt over, prøv å unngå manuell kasse sammen med hhv 1.2/1.4 TSI og 1.6 TDI, 7-trinns DSG burde vært obligatorisk. Den er myk, velfungerende og har både "normal" og "sport" modus. Det siste er bare piss å bruke, men for de som liker å jage turtall er det kanhende artig å høre en liten firer når girkassa ikke skifter før rundt 5-6000 o/m. I normal modus skifter den ved 2-2500 o/m, det fungerer utmerket.

Mhp kjøreegenskapene er Beetle II trygg og forutsigbar, ingen unoter, dog har den ikke riktig like sterk følelse av at den går på skinner som Beetle I. Jeg vil likevel hevde at Beetle II er vesentlig bedre enn Golf VI med både sportsunderstell og vanlig understell. Den gir ja takk, begge deler: både komfort og gode kjøreegenskaper. Ved prøvekjøring: vær ops på hvilke dekk som står på, en del biler ble levert med Hangkook. Greie nok, men noe støy, så harde at de holder leeeeenge.

Ja, både Beetle I og II finnes som CAB, og spesialutgaven av Beetle II - glemt hva den heter - i en gull-lignende farge - er perfekt utstyrt og en virkelig designperle. Best av alt: Beetle II ligger forholdsvis gunstig i pris i bruktmarkedet, den er for ny til å ha "kultstatus", og siden Golf egentlig er litt mer praktisk, litt mer hverdagslig, appellerer ikke Beetle II til folk flest. Du får rett og slett mer bil for pengene! Mhp motor: alle er greie nok, men jeg ville nok gått for 160 hk TSI, aller helst 200 hk TSI. Det er rett og slett en bil som fortjener kraftoverskudd.

Mhp Golf CAB ligger prisnivået høyere, den er litt for populær. Golf er greie bler på alle vis, det er en av markedets beste allroundere, men vær ops på at Golf VI er noe slappere i fisken enn Golf VII. Når vi snakker cabriolet ligger det Golf VI i bunnen, noe kynisk sett, jeg ville når som helst valgt en Golf VII med tak....gjerne en GTI eller GTD.....fremfor å betale en stiv pris for en Golf VI cabriolet. Nå er smaken smaken som baken, men Golf VII er en vesentlig bedre bil. Sånn er det bare. Legg til at Golf VI egentlig ikke skiller seg spesielt ut, på godt og vondt, ja, man får en grei cab med mange gode egenskaper, men som nevnt over: Beetle II har tatt med seg de beste egenskapene og gjort dem et hakk bedre, og ikke minst: Beetle II har et design man blir mer og mer glad i over tid.

The Bottom Line er at du bør se nøye på Beetle, et godt eksemplar av Beetle I kan absolutt være et godt alternativ selv om bilene begynner å dra på åra. Beetle II har et hav av fortrinn som en kombinasjon av nummer-to bil og hobbybil/morobil, avhengig av budsjett vil jeg anbefale å se etter spesielt denne spesialmodellen, eventuelt en godt utstyrt bil. Dette med cab ville jeg dog gått både to og tre runder på, vi bor fortsatt i Norge, og nei, en vanlig cab er IKKE spesielt komfortabel. Du får vindstøy, du får potensielle lekkasjeproblemer og vedlikeholdsproblematikk med på kjøpet. At det også gjør noe med sikkerheten, er noe man alltid skal ha i bakhodet. Mhp Golf når den ikke opp til sjarmen du finner i New Beetle, skal du ha en "spesiell" Golf cab kunne muligens en GTI-basert versjon være tingen, eventuelt Golf R cab. Men en vanlig Golf cab tendererer som nevnt til å være overprisa, GTI / R versjonene er enda mer overprisa. Om Golf frister mer, hvorfor ikke se nærmere på EOS? Også det en cab, men da får du ståltak og egentlig ja takk, begge deler!