Revisjonshistorikk [tilbake]

Feil i ledningsnettet er i alle høyeste grad uvanlig, har bilen hatt tidligere skader? Ikke nødvendigvis kollisjon, men f.ex brann-tilløp eller en større vannskade kan gi mye moro i ettertid.

Den vanligste feilårsaken er kontaktproblemer, altså at det ikke lenger er ledningsevne over en eller flere ledere i kontaktpunktene, det være seg på konnektorer i ledningsnettet eller i tilkoblingspunktene mot brytere, sensorer og annen leamikk. Men, det er et stort "men" her: om bilen har hatt skader av den sorten jeg nevner over, kan det trenge vann inn, og det kan oppstå skader, i ledningsnettet. Vips, så har du krypstrømmer, og selv om du ikke uten videre kan måle deg frem til feilen, er det nok til at ting ikke virker. Det er så viselig innrettet at nyere biler har en aktiv overvåking av bilens ledningsnett og elektronikk, og det som måles, er nettopp slike ting som spenningsnivåer og strømgjennomgang. Noen delsystemer har trangere toleransegrenser enn andre, derved skal det svært lite til før ting slutter å fungere. Dette er den sannsynligste årsaken til at deler av ledningsnettet er skiftet, og jeg tipper gutta river seg i året over cruisekontrollen.

Det sitter også en sensor i fronten på bilen, den sitter utsatt til og har en heller stiv prislapp, men igjen, den går liksom ikke i støkker sånn helt av seg selv. Den er også enklere å sjekke enn de feilene jeg nevner over. Det jeg har opplevd på mine Golf med adaptiv cruise, er at krypstrøm i hengerpluggen har fått cruisekontrollen til å koble ut. Den kan rett og slett ikke aktiveres mer. Og, ikke overraskende, årsaken til krypstrømmen var fuktinntrenging. Det som gjorde det problematisk å feilsøke var at det ikke lot seg gjøre å konstatere hva som var feil ved hjelp av et vanlig mulitmeter, og å bruke en megger her er liksom ikke helt smart. Løsningen ble å skifte hele kablingen på hengeren og hengerens tilkoblingskontakt...voila...så var alt i orden! Det hører med til historien at jeg fant spor av fuktighet i både kontakten og i det gamle ledningsnettet i ettertid. Tørka opp, men antagelig saltbroer eller annen forurensning som forårsaket krypstrømmer.

Jeg tenker den beste måten å angripe videre feilsøk på er om de som har gjort første del av jobben, og vet hva de skiftet, fortsetter. Det er ingen enkel jobb, du bør diskutere pris og en grense for hvor mye du vil bruke på å rette opp problemet før du går videre. Et alternativ kan være et bilelektrisk verksted, det finnes ennå ekstremt dyktige fagfolk slike steder, men ha i bakhodet at det også er en fordel å kjenne bilen og ha tilgang til utvidet koblingskjema som bla gir referanser til målepunkter, hva man kan forvente å måle her eller der, og ikke minst, en oversikt over både tilkoblingspunkter og de respektive "boksene" som er involvert. Det er ikke nødvendigvis mange tilkoblingspunkter å sjekke, men hvis man ikke har et minimum av oversikt over hva som er hva, har man ikke en snøballs sjanse på et varmt sted til å feilsøke....da er man henvist til bytte-boks metoden. I det hele tatt, jeg tenker at siden det som antageligvis er et merkeverksted sliter med å finne feilen, ja da er det sannsynligvis det vi kaller en "råtten" feil, som sitter på det siste stedet man tenker på å sjekke.

Men jo...en adaptiv cruisekontroll er absolutt kjekk å ha. The Bottom Line er likevel, dette med pris og en øvre ramme er fornuftig her, det er tross alt "ekstrautstyr" som man kan klare seg uten. Det som er litt dumt, er at dette også kan påvirke nødbrems-systemet, det bør du også ta opp når du snakker med verkstedet. Lykke til!

Antall visninger