Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja....du har gjort mye, en mulighet er å inngi en klage til forliksrådet. Der vil du sannsynligvis få medhold, problemet er at du selv må sørge for å "fullbyrde" forliksrådets dom. Det er altså ikke slik at du får hjelp her...du må selv kjøre prosessen videre. Du finner mer om forliksrådets mandat osv her: http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30

Vær også oppmerksom på at du kan få råd og hjelp til å fremme saken overfor forliksrådet her!

Generelt er det imidlertid sånn at der hvor intet er, har selv fanden tapt sin rett. Om selger gjemmer seg vekk, om firmaet går konkurs, om selger sørger for å ikke eie noe....da har du tapt. Ja, du kan selvfølgelig kjøre på videre og etablere et lønnstrekk overfor selger, men dette er på ingen måte noen enkel affære. Det er både kostbart og ressurskrevende. Ja, du kan selvfølgelig benytte advokat, men med såvidt begrensede verdier som det er snakk om her? Du får knapt nok kjøpt advokat-tid for å legge inn en forliksklage for 30.000. Sagt på en annen måte: den prosesuelle risikoen er svært stor...du taper raskt mer enn du kan oppnå.

Dersom du er NAF-medlem, tenker jeg jo at NAF sentralt burde kunne gjøre mer for å hjelpe deg. Koster lite å spørre, si at man f.ex bistår med å inngi saken til forliksrådet. At de har rutet deg videre til en av sine samarbeidspartnere, er vel og bra, men i medlemskapet inngår begrenset med advokat-tid. Når den halvannen timen (eller hva det nå er) er brukt opp, begynner taksameteret å løpe, og som jeg ikke kan få gjentatt nok: den prosesuelle risikoen er skyhøy her!!!! I tråd med alminnelige advokatetisike regler sier derfor advokaten at han ikke kan hjelpe deg, han vil rett og slett ikke føre en sak videre når situasjonen er som den er: du kan fort tape mye, mye mer enn bilen er verdt, selv om du skulle få fullt medhold i det være seg forliksrådet eller rettsapparatet forøvrig.

Ja, du kan endelig prøve mulighetene jeg har skisserer over. En noe enklere vei å gå er å reparere bilen og "bruke den opp". Finn et velrenommert. uavhengig verksted og be dem om et råd og eventuelt en prisvurdering. Dette er greie biler å jobbe med, det trenger ikke nødvendigvis være et alvorlig problem bak de varsellampene du nevner. Antagelig har ikke selgers mekanikere hatt snøring....når de ikke engang klarer å skifte en toppakning uten å drite seg ut har de neppe funnet opp det varme vannet!

Sett en øvre kostnadsramme og vurder nøye i forhold til de rådene du får fra en tredjepart og ta de derfra. Hva NAF-testen sier, skriver du ikke noe om, men legg frem dokumentasjonen derfra også . Er du heldig og får fiksa bilen for si en titusenlapp, jolly fine, holder bilen si en eller to EU-kontroller til, kommer du ned på beina. Og skulle det være usikkert hva det vil koste....si at du føler at det vil koste deg mer enn du setter pris på....da ville jeg solgt bilen med rapporten fra NAF-testen og sagt det som det var..."reparasjonsobjekt"....og svelget en litt større kamel. Ikke noe moro, ikke i det hele tatt, men satt opp mot den prosesuelle risikoen ved å ta saken videre, er det ikke engang en kamel-baby! For hva det måtte være verdt: lykke til!

Antall visninger