Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja...en bakhjulstrekker med god vektfordeling, underforstått at si halvparten av vekta havner på bakhjula, vil nok ha grei fremkommelighet. Det hjelper også på om man har gode vinterdekk, gjerne dekkprofil som ikke har altfor massivt fotavtrykk....i hine dage var en dimensjon smalere dekk et kjent grep for å få vesentlig forbedret fremkommelighet. Under gitte forhold hjelper dette på fremkommeligheten for både bakhjulstrekkere og forhjulstrekkere.

Men å hevde at dette kompenserer for fordelene med AWD blir å trekke det et par hakk for langt. Ja, man kan endelig bruke argumentet "like godt som firehjulstrekk" i lystig lag og ved et fremtidig salg, det finnes jo de som tror på nissen også :-) Men det er altså ikke helt sant: ingenting slår firehjulstrekk når det gjelder fremkommelighet. Ja, det er forskjeller mellom ulike prinsipper for AWD, det finnes firehjulstrekkere som har helt geniale antispinnsystemer som gjør at man kan kjøre seg fast i 5-10 cm nysnø på flatmark. Men dette er unntakene, ikke regelen. PÅ samme måte kan en bakhjulstrekker ha fantastisk god fremkommelighet, jeg har selv kjørt en nedsnødd Lada bakhjulstrekker med en svær henger på kroken frem fra en parkeringsplass gjennom en drøy halvmeter med snø over en avstand på si 20 meter foran bilen og frem til brøyta vei...en gjeng med tilskuere sto bare og måpa! Festlig opplevelse, det de ikke visste når jeg kjørte fremover så snøen formelig fløy over bilen, var at jeg hadde lagt på piggkjetting når jeg parkerte uka i forveien :-) Ja, en gammel Lada har fantastisk fremkommelighet, med god bakkeklaring og alt-manuelt uten moderne dilldall! Men derved er det ikke sagt at bilen på generelt grunnlag er bedre enn en firehjulstrekker. Mer robust kanskje...og det hjelper jo på å hive noen hundre kilo i bagasjerommet også, det tilsvarer i praksis den ekstravekta alle elbiler drasser på :-)

The Bottom Line er at firehjulstrekk uansett hvordan man vender på det, har trekk-kraft på dobbelt så mange hjul - altså dobbelt så stor flate å fordele krafta på. Det gir uvegerlig også bedre fremkommelighet under ellers like forhold - kfr forøvrig at nyttekjøretøyer for kjøring under virkelig ekstreme forhold kan ha trekk på både 3 og flere akslinger! Men siden vi her snakker om personbiler, ta en titt på introduksjonsvideoen til Golf 7 med haldex 5 på Youtube, et godt designet firehjulstrekk gir også vesentlig bedre kjøreegenskaper under alle forhold. Rent bortsett fra de systemspesifikke egenskapene....på en konvensjonell bil som f.ex Golf 7 eller Octavia: med firehjulstrekk er det aber pløtzlich rundt hundre kilo ekstra i rumpa på bilen. Vips, så har vi en bil som er vesentlig lettere enn en elbil søkklasta med batterier, men med relativt lavt tyngepunkt, god vektfordeling, men altså færre kilo å fløtte på! Sist jeg sjekka var denne gullrekka en klar fordel når det gjelder kjøreopplevelsen! Så lenge fysiske lover ikke er opphevet, vil det være sånn.

Bruktveriden på en Skoda elbil? Kommer helt sikkert til å holde seg minst like godt eller dårlig i pris som alle andre elbiler i markedet, sannsynligvis litt bedre: kfr at dette er siste generasjon teknologi på alle plan. VAG er ikke hvemsomhelst, legg til at den som kjøper et VAG-produkt samtidig får markedets beste apparat for kundestøtte i ryggen. Om jeg skulle kjøpt elbil, ville nok VAG stått øverst på pallen, og mhp dette med fremkommelighet vs vekt og bakhjulsdrift: ta dette med relativt god fremkommelighet som en grei bonus. Ha imidlertid i bakhodet at det aller, aller viktigste for "god fremkommelighet" og "gode vinteregenskaper" er og blir denne bagatellen med gode vinterdekk. Velger du Nokian Hakkapellita, med eller uten pigg, får du det beste av det beste om dette med virkelig gode vinteregenskaper er viktig for deg. Vil du ha gode allround-egenskaper er Conti et alternativ...er barmark med sporadisk is greia...Michelin. Dog med en merknad på tampen: snakker vi virkelig ekstreme vinterforhold: velg en firehjulstrekker. VW sin ID.3 kommer med firehjulstrekk...da skal vi ikke se bort fra at også en tilsvarende løsning kommer hos Skoda. Ha bare dette med batterier og kulde i bakhodet også...så kan det fort gå greit! Lykke til!

Antall visninger