Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Kamerat K her, knapt nok en kjeft blant Brooms lesere generelt, og elbileiere spesielt, som skjønner noe som helst om det som VIRKELIG skjer når man putter ladelunta i bilen :-) Ellers er det absolutt på sin plass å ha et forhold til dette med It vs TN-nett, jeg er blant dem som mener at IT-nett burde vært forbudt ved lov. Sånn er det dessverre ikke, derfor ser vi jevnlig elbileiere som sitter med det berømte julenisseskjegget i dørsprekken. Sånn vil det nok være i overskuelig fremtid, de som selger elbiler her hjemme i Steinrøysa...uavhengig av om det er Tesla, VAG eller hvilken som helst annet merke...har samme forhold til elbiler som Elkjøp har til å selge sine produkter. Det er rett og slett noe man tjener penger på, enten ved salget, eller gjennom et verksted som først og fremst er basert på å putte inn en diagnoseplugg og bytte ut deler. Sånn har det blitt, det er ikke en kjeft som har relevant kompetanase på verken elektronikk eller kraftelektronikk i mils omkrets. På godt og vondt, det gode er at da slipper man iallefall at uvettig tukling ødelegger for flerfoldige titusenlapper!

Dette med ladere? Det overlater man til avtalepartnere, gjerne et lokalt elektrofirma. Alt i alt, jeg er rimelig sikker på at de aller fleste som selger elbiler, for ikke å snakke om de som jobber ved det vi i gamle dager ville kalt "merkeverkstedene" , har omtrent samme forhold til det trådstarter nevner avslutningsvis som Brooms lesere og elbileierne flest. Sånn er det bare. Jeg må innrømme at selv jeg, som har noen år med skolegang og enda flere år med ærlig arbeide på absolutt relevante fagområder, sliter med å holde tunga i rett munn og huske hva som er hva. Ja, dette med trigonometriske betraktninger, vektoralgebra og funksjoner av flere variaable - som jo er tingen når man skal gjøre et halvhjertet forsøk på å modellere det som skjer i såvel elektromagnetiske som radiofrekvent felt - er jo kjekt å dra frem når det er på tide å få gjestene til å gå hjem, Men ellers? På jobben brukte jeg programvare som simulerte og ga meg kjapp og greit svar på hva konsekvekvensene av ditt eller datt ville være. Med all respekt for de som ennå husker barnelærdommen fra NTNU eller andre steder, det blir færre og færre av oss.

The Bottom Line er at de som selger elbiler sjelden er i nærheten av å ha evne til å gi kundene adekvate råd. De har knapt nok evne til å kvalitetsjekke at avtalepartnerne i elektrobransjen gjør en god jobb. Dette kan selvfølgelig være uheldig for kundene, men vi får krøsse fingrene og håpe at iallefall elektrobransjen sørger for å opparbeide seg tlstrekkelig kompetanse til å gi eierne av en drøss forskjellige elbiler, med like mange vidt forskjellige løsninger på dette med lading, kabler og fandens oldemor, gode, fungerende løsninger etterhvert. Hjertesukk...takke seg til en dieselbrenner!

Antall visninger