Revisjonshistorikk [tilbake]

Audi A4 Allroad er vel ikke nødvendigvis "mye" for pengene, det er absolutt en bil som har sin pris, og du vil som eier av en sånn bil finne ut at disse ringene i grillen har sin pris. Sånn er det bare, men greit nok, det er ikke av de verste kostnadslukene, og den kan i prinsippet serves ved et uavhengig, autorisert verksted. Det er også kurrant å finne rimelige deler, win-win og absolutt muligheter til at bilholdet ikke tar rotta på privatbudsjettet. Jeg ville nok heller kjøpt Skoda Octavia med tilsvarende oppsett, men smaken er som kjent som baken, det å lukke døra på en Audi er f.ex en unik opplevelse, det minner litt om å lukke igjen døra på et dyrt pengeskap :-)

Og nei, småkjøring er egentlig ikke noe problem for motoren, det er denne Greenpeace-leamikken som ødelegger moroa. Først og fremst kokser diesel partikkelfilteret igjen. Ja, det kan oppstå koksdannelse i forbrenningskammerne også, men det kan det faktisk på absolutt alle motorer. Opp gjennom årene har dette vært årsaken til at mang en nordmann har blitt stående med skjegget i dørsprekken etter noen mil med "vollgas" på autobahn. Det er så enkelt som at når bilen kommer i sitt rette element og man får opp turtallet, ja da blir det også høyere temperaturer i forbrenningskammerne. Vips...så begynner sota å gløde og brenne. Da kan det rett og slett svi høl i stempeltoppene, festlige følgefeil kan også oppstå. Men som du sier, en liten tur på noen mil gjøre faktisk underverker, både i forhold til DPF og sotdannelse i motoren.

Dog: det er jo noe intiutivt i dette: et tysk landeveislokomotiv med dieselmotor er i utgangspunktet konstruert for nasjoner med en helt annen gjennomsnittshastighet i veinettet. Glem ikke at Norge er på andreplass på den gjeve lista over nasjoner med lavest hastighet i veinettet i Europa! Ja, jeg har kjørt diesel i noen tiår sjæl, dog med et kjøremønster der jeg som regel har kjørt minst 5 mil når jeg først setter meg i bilen...rekorden er i trakten av 14-1500 km på en dag...så dette med koksdannelse har liksom ikke vært min største bekymring. Men ser man på turtelleren: bilen går jo knapt nok på rask tomgang i den fantastiske, svimlende hastigheten av 80 km/t som normalt sett er høyeste fartsgrense her hjemme i Steinrøysa! Da gir det seg selv at den kloke holder seg i skinnet de første mila når han kommer utafor grensa og plutselig befinner seg i land med et helt annet tempo i trafikken! Verre er det ikke!

Og for alle praktiske hensyn: ja, en sporadisk langtur redder showet, gitt at du ikke bedriver vanvittig mye dassekjøring resten av uka. Aktiv bruk av dieselvarmer eller annen motorvarmer i den kalde årstiden er også en fornuftig åtgjerd her,,,kald motor er noe dritt for en dieselmotor!

At diesel holder seg godt i pris? Det er en selvfølge, diesel er fremdeles kongen på haugen for mange av oss! Det er jo ikke sånn at allemannalle bor bak slottet og jobber på stortinget! Diesel i den formen vi bare finner det i et tysk landeveislokomotiv gir et hav av anvendbar kraft, det gir (som regel) lave driftsomkostninger og lavt forbruk, det gir en fantasisk komfort. Ja, det finnes mennesker som påstår seg å høre til de særnorske "fagmiljøene" som dømmer diesel nedenom og hjem, merkelig nok er det ofte de samme menneskene som skrøt diesel opp i skyene "for mijøets skyld" for noen år tilbake...når du sjekker dem....har de ofte tilknytning til MDG eller Elbilforeningen. Men vi andre...som faktisk ikke bor bak slottet eller for den sakens skyld, i Asker og Blærum? For oss er diesel fremdeles det beste alternativet, og kommer til å være det i mange år. At det selges færre nye dieselbiler? So what? Det medfører på sikt økt etterspørsel for dieselbiler med de følgene dette har for prisnivået. For min del betyr det nada, jeg har en relativt ny dieselbrenner som jeg tar sikte på å beholde et par tiår fremover....så god er en dieselbrenner...det dreier seg bare om alminnelig godt vedlikehold og understellsbehandling.

The Bottom Line: Audi med TDI er jolly fine, men tenk tanken på en vanlig A4 quattro også, mindre av denne jalla plasten...og kanhende 2.0 TDI er like greit for ditt kjøremønster. Smaken er som baken, avhenger mye av om du er i det store utland av og til eller ikke. Dessuten: en ting som er mye, mye mer kritisk for en TDI enn dette med "småkjøring": oljeskift og filterbytte. Aldri, aldri, aldri legge motorens skjebne i "longlife" programmet! Oljeskift hver 15.000 med det kjøremøntet du synes å ha....maks 20' om du primært kjører langkjøring. Bruk longlife-spesifisert olje, for all del, det er IKKE olje man skal spare på, men skift ved et FORNUFTIG intervall, 30.000+ er totalt på trynet...den eneste veien "ut" av motoren for avfallestoffene er gjennom tappepluggen og gjennom filterbytte....derav ALLTID filterbytte når olja skiftes! Mhp automaktasse og firehjulstrekket: aldri overskride skiftintervallet for ojeskift! Pass på bilen....og den passer på deg! Verre er det ikke!

Antall visninger