Revisjonshistorikk [tilbake]

Min f.d arbeidsgiver hadde flere LC som tjenestebiler levert som varebiler med grønne skilt, baksetene fulgte med bilen med tanke på eventuell senere omregistrering til personbil. Det eneste som gjorde disse bilene til varebiler, bortsett fra fargen på skiltene og baksetene som måtte gjemmes bort en stund, var skilleveggen. Ja, det er en del plastmaterialer både her og der, men ikke mer enn det ville vært om bilen hadde hvite skilter. Mhp kolisjonsikkerhet er det derved neppe noen forskjell.

Her snakker vi imidlertid snaue 10 år tilbake i tid - for å være på den sikre siden ville jeg i ditt sted kontaktet Toyota Norge for å få klarhet i hvilke forskjeller det er på varebiler vs personbiler for de årsmodellene som måtte være aktuelle for deg. Min magefølelse sier meg at Toyota neppe er en produsent som benytter plast som splintres og utgjør en fare for passasjerene i sine biler. En særnorsk utskifting av materiale som blir påvirket om kollisjonsputen utløses, må også nødvendigvis være av en slik karakter at kollisjonsikkerheten ikke degraderes. Jeg tenker også at det primært vil være eventuelle sidekollisjonsputer for baksetet som kan være et problem her. Om norske varebiler i det hele tatt er levert med dette, vet Toyota Norge.

Antall visninger