Revisjonshistorikk [tilbake]

Dessverre er ikke VAG alene om å unnlate tilbakekalling ved kjente feil. Ikke bare det, man har også i stor grad sluttet å sende ut informasjon om dette, det være seg internt eller eksternt. Dette gjelder i aller høyeste grad det norske markedet, jeg hadde selv en av de første Golf 7 som ble solgt i Norge, der var det et noe spesielt "ekstrautstyr": under mattene foran ble det helt av seg selv et gedigent svømmebasseng når det ble sommerlige temperaturer. Årsaken var en dreneringslange som var uteglemt eller trukket feil...kondensvann som ellers skulle vært sendt ut i Guds Frie Natur havnet isteden inne i bilen. Jeg var heldig, jeg har for vane å kjøre fremfor å fly, og var på bilferie i et land der det var 40+ i skyggen med derav følgende kolossale mengder med kondensvann.

Bilen ble levert inn til merkeverkstedet, de lette angivelig etter lekkasjen i flere dager. Underveis kom jeg over en melding fra tyske ADAC: den rapportere om ovenfornevnte feil. Jeg fant imildertid ingenting om dette hos Volkswagen DE, og merkeverkstedet toet sine hender og kjente angivelig ikke til problemet. Det løste imidlertid problemet. På min bil måtte alt som var av isolasjon og matter og litt til skiftes. Rett nok omfattet dette bare en mindre serie med biler, men om jeg ikke hadde vært på bilferie under en massiv hetebølge, ville jeg neppe registert mer enn en stadig tiltagende lukt av råtten isolasjon før garantien hadde vært snipp snapp snute!

Min subjektive oppfatning er at forbrukerorganisasjonene burde være mer på hugget med slike problemer, og utøve press mot fabrikantene for at man som et minimum skal publisere kjente problemer med de respektive bilmodellene. Om ikke annet, så for at kundene skal ha en mulighet til å fange opp feilene og få gjennomført korrigerende tiltak før man sitter igjen med skjegget i postkassa når garantitiden er over. At Norge står i en særstilling når det gjelder dette, er hevet over tvil, flere importører har en klar og markant strategi der man spekulerer i at ting fungerer til garantitiden er ute. Med en 10.000 kroners reparasjon er du jo forholdsvis heldig, de som har kjøpt Subaru opp gjennom åra har opplevd regninger i en helt annen størrelsesorden når motorer og/eller girkasser sier takk for seg. Man skal ikke lenger enn til Sverige for å se en Subaru-importør med en helt annen holdning til de samme forholdene. Sånn burde det ikke være!

Hos en unevnelig produsent fra Korea røyk hjullagrene på en "toppmodell" hver vinter, på samme måte som bremseskivene hos en unevnelig svensk fabrikant tålte ikke hjullagrene kombinasjonen av salt og vann....og garantivilkårene var skreddersydd for å unnlate å ta ansvar....den norske vinteren er tydeligvis avskaffet hos "noen". Prislappen for hjullagrene på den unevnelige korea-kassa var i trakten av 15-20.000 kroner inkludert arbeid...ganger to....dritten hadde en lei tendens til først å ryke foran...deretter kom hjullagra bak i rask rekkefølge. Kjipt med en bil der man bruker dobbelt så mye på hjullagre som på drivstoff! Importøren av dette unevnelige merket holdt denne informasjonen for seg selv, det var en kjent svakhet som man altså ikke ville ta ansvar for. Tro om kundene hadde kjøpt disse bilene i det hele tatt om denne feilen var kjent? Enn si at begrepet "slitasjedeler" var utvidet til å omfatte praktisk talt hele bilen!

Garantiutløpstest er et produkt NAF markedsfører, men iboende feil av denne sorten er ikke lette å fange opp om man ikke vet hva man skal lete etter. For all del, vi vet jo at hele gullrekka, fra produsent til merkeforhandlerne, først og fremst driver med dette for å tjene penger. Dette med "fornøyde kunder" rykker stadig nedover på prioriteringslista, enten vi liker det eller ikke. Den feilen du har vært så uheldig å få i fanget, er vanskelig å fange opp sånn uten videre. Min subjektive oppfatning er at her burde forhandleren som et minimum komme deg i møte og gi deg sterkt rabattert pris på reparasjonen, om man avstår fra fortjeneste på deler og arbeid hjelper det iallefall litt. Ellers er det som Kamerat K sier, ikke noe poeng i å ta en konflikt på en såvidt begrenset kostnad. Dette løses best ved en mest mulig positiv dialog, og får du ikke til noe på det viset? Vel, det er jo kjekt med en liten Sverige-tur, kanhende grensa er åpen lenge nok før neste stenging til at du rekker å få fiksa opp i dette. The Bottom Line e imidlertid at her skal det gjøres skikkelig arbeid, mulig et velrenommert karosseriverksted kan gjøre en tilstrekkelig god jobb, men et merkeverksted som kjenner bilen vil i utgangspunktet ha en klar fordel her. Lykke til!