Revisjonshistorikk [tilbake]

Du finner en grei oversikt over dette med dine rettigheter ved bilkjøp der du ikke er fornøyd hos forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Sett deg inn i dette, tenk gjennom hva du vil oppnå, og gå i dialog med forhandler. Ellers er NAF-medlemskap uten veihjelp gull verdt i slike situasjoner...eventuelt KNA-medlemskap. Noen egentlig fasit for hvor mye dilldall man skal måtte akseptere, finnes egentlig ikke, forhandler har i utgangspunktet "rett" til å (prøve å) utbedre problemet. Klarer han ikke det, kommer du over i den løsningsorienterte delen av forbrukerrådets oppskrift. Dog...for alle praktiske hensyn...den beste løsningen får du ved å etablere en god relasjon og dialog med forhandler.

Uten å male fanden på veggen, slik du beskriver det, har man jo byttet seg gjennom hele gullrekka nå, du sitter vel og venter i spenning på om bytte av ledningsnettet vil føre frem. Nå har jeg tilfeldigvis levd av elektronikk på et litt mer komplekst nivå gjennom mesteparten av min yrkeskarriere, vår gode venn MAcMurphy sitter nok et sted i bilen og ler seg skakk. Sagt i klartekst: det er veldig mye som kan gå galt når man skifter ut så mye. Dette er på ingen måte enkelt, en forhandler som gir seg i kast med en så omfattende jobb for å rette opp i en feil, fortjener respekt. Gi dem denne sjansen og test funksjonaliteten grundig, gjerne sammen med forhandler, når bilen er ferdig, og ta det derfra. Slik du beskriver pkt 5, er jo dette bare samme greie omattatata, å bytte "alt" enda en gang fører neppe frem om pkt 1-4 ikke fører frem. Dette vet også forhandleren.

Det springende punktet her, er er at de funksjonene som ligger under det du beskriver som "propilot", har en lei tendens til å være mer eller mindre velfungerende, man sitter uvegerlig med en følelse av at mange fabrikanter sliter, og ennå er i en sped begynnelsesfase. Se f.ex på en unevnelig amerikansk fabrikant som bruker store ord og fett flesk om sin autooilot På tross av dette...denne fabrikantens system har et problem med en viktig ting: integretet. Bilens adaptive cruisekontroll og nødbremsystem fanger ikke opp verken tilhengere på tvers av veien eller busser foran bilen! På tross av flere sensorer enn noen andre: man har åpenbart "glemt" å implementere en funksjon som sier "brems" om det er avvik mellom sensorene! Noen melder sikkert "alt klart!, mens EN sier "BREMS". Når systemet da sier "kjør på"....vel...da har man null integritet.

DE SYSTEMENE DU NEVNER PÅ DIN ELLERS FEIENDE FLOTTE NISSAN, griper inn i hverandre. Du kjenner selv feilbildet, og du vet helt sikkert hvordan du skal teste funksjonaliteten. Pkt 1 for deg når du får bilen tilbake, må være en grundig test av alle funksjoner. Om det ikke fungerer? Vel, jeg ville nok IKKE byttet til en annen bil av samme sort uten å prøvekjøre en annen bil og verifisere at dette systemet VIRKELIG fungerer som det skal ellers....det KAN være flere enn deg som opplever større eller mindre problemer. Og det kan være at du er mer observant enn de fleste. Legio muligheter. Men...igjen...sjekk funksjonaliteten....bla nødbremsystemet bør helst fungere! Lykke ti!

Antall visninger