Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, om drømmen er den første Audi A4 "Paris-Dakar" eller noe i den sjangeren, vil det være enklere å skaffe seg en gammel rammebygd firehjulstrekker med skilter....og fløtte over karroseriet fra Audien :-) Den som googler litt, vil se at denne oppskriften er ganske så utbredt i land der det er muligheter for å få godkjent slike stunt...vel og merke om jobben blir nogenlunde skikkelig gjort.

Jeg tenker ikke på amerikanske "monster trucks", men mer "vanlige" biler: vi som er opphengt i bilproduksjon i SSSR, vil vite at vår alles kjære favoritt-fabrikk GAZ har produsert en drøss varianter over temaet "små" firehjulstrekkere, da primært nyttekjørtøyer. Hva var da mer naturlig enn at samme fabrikk heiv karosseriet på sin "Pobeda" over på et slikt understell? Senere kom Moskwitch og Volga med sine varianter over samme tema: man tager et av sine ordinære karosserier, kjøper et fiks-ferdig "drivetrain" fra GAZ, vips, så har man en skikkelig høybeint bil som vilel fått selveste Terminator til å hyle av glede! Bortsett fra diverse litteratur over emnet, jjeg har selv sett en Lada Samara på et GAZ-understell: vi kjørte med Volgaen gjennom St Petersburg, på siden av bilen så jeg plutselig rett inn i relativt store hjul og mye leamikk....og langt der oppe, rett over taket på Volgaen, så jeg jaggu karosseriet fra en Lada Samara!

Om dette er planen til kameraten her, vites ikke, men det hadde jo vært freskt da: en skikkelig Acopolypse-Audi! Men glem Audi-understellet, det må være et "godkjent" understell om man skal ha det minste håp om å få norske skilter på! Det må også være et GAMMELT understell, sånn at man smyger under veteran-bestemmelser. Men selv da....som Kamerat K antyder....snakker vi om å modifsere en nyere bil....det gjør noe med hele gullrekka av egenskaper på veien....jeg vil si at de negative "bivikningene" av å heve en bil begynner allerede ved 50 mm. I det hele tatt: den som måtte driste seg til å prøve å få godkjent et slikt stunt, kommer til å bli veldig godt kjent med kjøretøyforskriftene og sitt lokale Biltilsyn etterhvert. Å gjøre noe som helst i denne retningen uten godkjenning? Det gjør man bare ikke. Som sagt: max 20 mm....eller bytte bilen med en allroad!

Eventuelt skaffe seg en høybeint hobbybil, en av mine favroitter og drømmebiler i så måte er Mercedes Unimog! Passe stor, råtøff! I det hele tatt: bedre med "hobbybil" enn å begynne å endre på sin hverdagsbil! Sagt i klartekst: det som egentlig fungerer bra, skal man ikke tukle med!