Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Espen Som Norulf ville sagt jeg hoppet i stolen når jeg leste din riktig som du sier flokete historie. Verksted kan du nok regne med at kan bytte hjul på en bil da det er mye av dagen deres som går med til dette ang reparasjoner de utfører der til daglig. Du sier at du spylte lett over deksler i motor rom og det er straks mere skummelt, du nevner ikke bilmerke som jeg gjerne skulle vist hvilket var for å kunne si mere om det. Spyling i motor rom er dårlig karma og kan føre til alskens problemer med elektronikken, her skal all elektronikk dekkes til med cellofan plast for å hindre vann inntrengning før man setter igang men aller helst skal man la det være og heller bruke en fille med WD40 på og tørke rent som best man kan. Hvis en føler har fått vann i seg så kan denne ligge å trekke strøm fra den konstante 5 volt spenningen som skal gå til alle sensorer og som mates fra nettop motor ecu. Tar man en måling med denne sensoren kortsluttet vil det kunne oppleves at ecu er defekt og ikke lenger kan kommunisere med can bus og ebd2 kontakten på en fornuftig måte og den spytter da ut en rekke feilkoder og mekaniker må slette de da de er bare svada koder. Vanligvis skal en ecu kunne tåle en kortsluttning i en sensor da de har vern mot dette men er bilen 12 år gammel så svekkes jo alt gradvis samt at eventuellt et dårlig batteri ikke gjør saken bedre. Utstyret de bruker er jeg ikke kjent med altså Logitec jeg trodde de var produsenter av keyboard og mus til stasjonære datamaskiner. En annen ting er at i disse corona tider kan det være vanskelig å få levert varer jeg ventet i 5 uker på en del som vanligvis tar noen få dager så vet ikke om de kan lastes for det. Når det gjelder koder eller program for å kode opp en nu ecu på bilen din så er det nok riktig at noen levrandører bare leverer til merkeverkstedene det begynner å høres ut som Mercedes policy dette.

En annen sak er vann som kan trenge inn i luftinntak osv og legge seg i en sylinder og du kan da få hydrolock i sylinder som betyr at når stempel kommer opp for å komprimere ligger det vann på toppen av det som ikke kan komrimeres og fører til katastrofal ødeleggelse på alt fra stempel, sylindertopp til veivstake(råde) og muligens også veivaksel. Diesel lekkasjen i motor rom er trolig en tilfeldighet da det ikke er mulig med en vanlig 2 søylers 4 punkt løft å komme inn i motorrommet og lage skade opp i motoren da kanalene og forre hjelperamme på bilen kommer i veien. Og regner det som utenkelig at mekaniker her har stappet hendene oppi der og slitt og revet i diverse slanger for å forårsake lekkasje. Du sier ikke hvilket verksted dette er heller så ikke så lett å sjekke dette. Rettigheter vet jeg ikke om du har det høres mere ut som det er verksted som har stillt opp for deg for å hjelpe en kunde med problemer midt oppi ferietiden. De synes nok ikke særlig om situasjonen din de heller så dialog er nok tryggeste vei her.

Du får nesten legge frem for verksmester hva du vil ha kompensert men at de betaler for ferien din samt for 2 andre personer og gir avkall på deler og jobb er jo nærmest utenkelig men er man tilstrekkelig ihuga kan jo saken legges frem for en advokat og se om han tar jobben.

Masse lykke til :-)

Mvh Kviasen

Hei Espen Som Norulf ville sagt jeg hoppet i stolen når jeg leste din og riktig som du sier flokete historie. Verksted kan du nok regne med at kan bytte hjul på en bil da det er mye av dagen deres som går med til dette ang reparasjoner de utfører der til daglig. Du sier at du spylte lett over deksler i motor rom og det er straks mere skummelt, du nevner ikke bilmerke som jeg gjerne skulle vist hvilket var for å kunne si mere om det. Spyling i motor rom er dårlig karma og kan føre til alskens problemer med elektronikken, her skal all elektronikk dekkes til med cellofan plast for å hindre vann inntrengning før man setter igang men aller helst skal man la det være og heller bruke en fille med WD40 på og tørke rent som best man kan. Hvis en føler har fått vann i seg så kan denne ligge å trekke strøm fra den konstante 5 volt spenningen som skal gå til alle sensorer og som mates fra nettop motor ecu. Tar man en måling med denne sensoren kortsluttet vil det kunne oppleves at ecu er defekt og ikke lenger kan kommunisere med can bus og ebd2 kontakten på en fornuftig måte og den spytter da ut en rekke feilkoder og mekaniker må slette de da de er bare svada koder. Vanligvis skal en ecu kunne tåle en kortsluttning i en sensor da de har vern mot dette men er bilen 12 år gammel så svekkes jo alt gradvis samt at eventuellt et dårlig batteri ikke gjør saken bedre. Utstyret de bruker er jeg ikke kjent med altså Logitec jeg trodde de var produsenter av keyboard og mus til stasjonære datamaskiner. En annen ting er at i disse corona tider kan det være vanskelig å få levert varer jeg ventet i 5 uker på en del som vanligvis tar noen få dager så vet ikke om de kan lastes for det. Når det gjelder koder eller program for å kode opp en nu ecu på bilen din så er det nok riktig at noen levrandører bare leverer til merkeverkstedene det begynner å høres ut som Mercedes policy dette.

En annen sak er vann som kan trenge inn i luftinntak osv og legge seg i en sylinder og du kan da få hydrolock i sylinder som betyr at når stempel kommer opp for å komprimere ligger det vann på toppen av det som ikke kan komrimeres og fører til katastrofal ødeleggelse på alt fra stempel, sylindertopp til veivstake(råde) og muligens også veivaksel. Diesel lekkasjen i motor rom er trolig en tilfeldighet da det ikke er mulig med en vanlig 2 søylers 4 punkt løft å komme inn i motorrommet og lage skade opp i motoren da kanalene og forre hjelperamme på bilen kommer i veien. Og regner det som utenkelig at mekaniker her har stappet hendene oppi der og slitt og revet i diverse slanger for å forårsake lekkasje. Du sier ikke hvilket verksted dette er heller så ikke så lett å sjekke dette. Rettigheter vet jeg ikke om du har det høres mere ut som det er verksted som har stillt opp for deg for å hjelpe en kunde med problemer midt oppi ferietiden. De synes nok ikke særlig om situasjonen din de heller så dialog er nok tryggeste vei her.

Du får nesten legge frem for verksmester hva du vil ha kompensert men at de betaler for ferien din samt for 2 andre personer og gir avkall på deler og jobb er jo nærmest utenkelig men er man tilstrekkelig ihuga kan jo saken legges frem for en advokat og se om han tar jobben.

Masse lykke til :-)

Mvh Kviasen

Antall visninger