Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg tenke jo at du har minst to tanker på en gang her: kort eiertid for å slippe å bruke spesielt mye penger på service og vedlikehold, og "spesiell" bil som kanhende i visse kretser har et (udokumentert) rykte for å holde seg "godt i pris". Vel, ikke for å slå malurt i begeret, men med en såvidt komplisert og småhissig bil er det overveiende sannsynlig at du ikke bør tenke "investering" i denne sammenhenger: det koster å være kar, enten du vil eller ikke. Skal du kjøpe en sånn bil, må du mao være forberedt på at "avkastningen" på dine surt erhvervede kroner blir negativ.

Det er to tungtveiende årsaker til det: det ene går på at "alt" kan skje med en bil som tross alt har 10 år på veien. Legg til at dette sjelden er en bil som er eiet av to gamle jomfruer som kun kjører til kjerka hver søndag....tvert om....den kan ha opptil flere ungdommelige eiere....her kan man virkelig se for seg MacMurphy som sitter og flirer i baksetet! Ja, du KAN finne en en-eiers bil, eiet av en entuasiast som bare har kjørt den hvert jubelår på dager med luftfuktighet under 30 %......men heller ikke dette er en garanti for at du slipper unna betydelige kostnader. Den andre årsaken er litt mer kompleks: verditapet på biler, uansett om det er "R" biler eller "S biler eller andre fjonge biler, det er overraskende konstant de første åra før det plutselig øker til det igjen stabiliseres når restverdrien når et lavmål. Både "Kapital" og Økonomisk Rapport har hatt artikler om dette emnet med jevne mellomrom, og den magiske grensen der en bil vel kan sies å ha nådd et vippepunkt i sin økonomiske levetid, ligger på 8 år i EU. I Norge gjør avgiftene at vi normalt sett snakker om 10 år.

Din potensielle investering liggger altså godt an til å bikke dette vippepunktet....uansett hva selvutnevnte "eksperter" i gutteklubben som liker kule biler, måtte synse med. Det er så enkelt som at om "investeringsplanen" skal lykkes, ja da må du også finne en kjøper som er villig til å betale så mye at han dekker inn verditapet i din eiertid. I disse ulvetider, med en bil som den vi snakker om her - uten noen spesiell "samlerverdi"? Det er ekstremt lite sannsynlig. Enda mindre sannsynlig blir det om du ikke bruker så mye som en krone på service og vedlikehold i det året du planlegger å eie bilen. Det er mao ingen "free lunch" her....tvert om...vi snakker om gourmet-priser.

Sånn er det bare om vi er djevelens advokat og ser på dette fra et investors ståsted. Om dette er penger du har spart opp med tanke på å ha egenkapital til en leilighet, dropp bilkjøpet og kom deg inn i boligmarkedet jo før jo heller. Det blir IKKE billigere om et eller to eller tre år, og en bolig øker i verdi. Det gjør IKKE en bil i den sjangeren vi snakker om her. Poenget med en slik bil, eller en hvilken som helst annen bil med de kriteriene som nok er den EGENTLIGE drivkraften, er leik og moro. Alt som har med leik og moro har en prislapp, enten man liker det eller ikke. Ja, vi lager ofte finurlige resonnementer som "glatter ut" den faktiske kostnaden, men The Bottom Line er at denne moroa har sin pris, uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg er rimelig sikker på at vi snakker om en prislapp med 6 siffer for et års leik og moro.

Om det er "verdt" det, i et land der vi har den nest laveste gjennomsnittshastigheten i veinettet i Europa? Nada, du er heller IKKE immun mot fartsbøter og førerkortbeslag. I ditt sted ville jeg tenkt meg nøye om, hva du egentlig vil oppnå, om det er verdt det...i det hele tatt: om du skal kjøpe en bil av denne sorten, bør du kunne kose deg med bilen. Det kan du IKKE om du blir liggende våken om natta og bekymre deg over hva denne moroa koster, for ikke å snakke om angre deg de neste 10-20 åra. Noen ganger er det smartest å putte fingeren i jorda og finne et kompromiss man kan leve med over tid. Lykke til!

Antall visninger