Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, vi har to VW i heimen med fabrikkmontert DAB-radio av beste sort, selv i flate områder har vi sporadisk dropout. Dette er ikke riktig det samme som "ikke dekning", men som du sikkert vet, ved utrullingen av DAB brukte man dekningskartet for FM Stereo som mal, kall det gjerne designkriterium for sendernettet. Jolly fine, i tillegg har man fokus på antall innbyggere, altså etter norske forhold folketette områder....da ser det jo så ovselg mykje finare ut på skrivebordet!

Det mange ikke vet, ei heller politikerne som sa hipp hurra og "Norge først", er at mens DAB bryter tvert når signalstyrken faller, så switcher FM mottakeren bare fra stereo til mono. Derved fungerer FM-mottakeren langt, langt ned i støyteppet, det gjør IKKE DAB-mottakeren. Siden verken fjellheimen eller dalstroka innafor ble avskaffet ved innføringen av DAB, er dekningsområdet for radio vesentlig redusert i forhold til det vi engang hadde med FM.

Dette er et radioteknisk faktum, og jeg er blant dem som tenker at andre nasjoner, som beholder sine FM-nett, vet hva de gjør: å ta fra det norske folk muligheten til å bruke FM, medførte at allemannalle måtte løpe mann av huse og kjøpe ny DAB-radio, alternativt droppe radio i heimen. Det har sine sider, det er nok å nevne ordet "beredskap". Igjen, det skal ikke mye til før DAB ikke fungerer....se på et demografisk kart hvor Ola Dunk bor....det er ganske mange som aber pløtzlich befant seg i en radioskygge når DAB ble innført. At det i stor grad er dekning langs landets hovedveier, er ikke det samme som at man matcher FM-nettet: ikke på langt nær. Dessverre var politikerne altfor ivrige etter å slukke, demonterte og gi bort våre feiende flotte, så godt som nye FM-sendere, til Afrika. Men pytt-pytt, det er jo bare skattebetalernes penger!

Dekning i bilen er altså først og fremst et spørsmål om hvor du kjører. DAB er rullet ut med henblikk på dekning langs hovedveiene og i det vi kan kalle "folkerike" områder, iallefall etter norsk målestokk. I praksis betyr det at man etablerer hovednettet med det vi kan kalle "paraplystasjoner" som dekker et større geografisk område, men de lokale repeaterne som formidlet både TV og FM i hine dage....de er bokstavelig talt historie. Sånn er det bare. Dernest er det selvfølgelig kvalitetsforskjell på mottakerne, og ikke minst...det er IKKE sånn at en FM-antenne fungerer like greit på en DAB-radio. Gitt kriteriene nevnt innledningsvis, krever DAB virkelig sin antenne, her nytter det ikke med Mikke Mus antenner og "bilglassantenner" av den enkle sorten.

En annen ting som vi aber pløtzlich mistet i Norge, var RDS-TMC, eller trafikkinformasjon via RDS-systemet i FM-spesifikasjonen. Dette føyer seg inn i helheten, det gikk mye for fort i svingene ved innføringen av DAB. Svært mange land har RDS-TMC, de aller fleste navigasjonsystemer og bilradioer med FM har implentert systemet. Men fordi Norge skulle være "først" og "best" ble dette systemet ofret: vips, så var vi tilbake til 70-tallet! Ja, det finnes en spesifikasjon for trafikkinfo på nogenlunde samme vis til DAB, men i all sin uendelige visdom valgte man for Norge et system som avviker fra den spesifikasjonen som var påtenkt brukt i andre land! Hipp hurra, den absolutte lykke! Hvor mange produsenter gidder å ta frem en fungerende løsning for Norge tro? Pr dags dato....ingen! Og hva skjer ute i Europa? Mange nasjoner har utsatt DAB, og samtlige har valgt å beholde FM-nettet. Jeg er blant dem som tenker at beredskapshensyn alene er grunn nok til at Norge burde beholdt FM-nettet, med RDS-TMC som grunn nummer to.

Å teste DAB-radioer? Tja....det har strengt tatt liten verdi å teste dem under laboratorieforhold. Med fare for å bli misforstått, det er omntrent like mye verdt som politikernes beslutningsgrunnlag i form av dekningskartet for FM stereo osv...Skal det ha noen mening, må man kjøre ut mellom knatter og knøs, gjerne på vestlandet eller f.ex langs kysten i nordland. Eventuelt på fylkesveinettet i "dalstroka innafor".

Antall visninger