Revisjonshistorikk [tilbake]

Til ex-taxi å være, er bilen din knapt nok innkjørt, her kan du ha lykke og fryd flere hundre tusen kilometer til og mange år fremover - gitt at du tar vare på bilen med et normalt god serviceregime og spanderer understellsbehandling med påfølgende etterbehandlinger sånn circus annethvert år.

Ellers avhenger tilstanden til en bil, også ex-taxier, av kjøremønsteret. En taxi utsettes sjelden for reinspikka grisekjøring, jeg tenker at en taxi som er kjørt 500' (helt normal kjørelengde for de fleste når de går videre til neste lykkelige eier) gjennomgående er i langt bedre stand enn en bil som er privatkjørt to år eller 30.000 km av en av disse hyperintelligente sjåfførene som påberoper seg en "aktiv" kjørestil. Når du har hatt bilen i tre år, vil du jo ha et greit erfaringsgrunnlag, og ut fra den beskrivelsen du gir, synes det som om det som normalt er slitt, er skiftet underveis. Er det f.ex en taxi som er kjørt 50-50 by og land med relativt få sjåffører, er det god sort. Og skulle den være bykjørt, vel, en taxi blir sjelden kald, ikke mange "kaldstarter" her :-)

The Bottom Line er at dette er en relativt tung bil, men ikke direkte overvektig. Det vil nødvendigvis føre med seg at du skal være noe mer oppmerksom på slitasje i bremser og hjuloppheng, men mhp drivlinjen generelt holder girkassene normalt sett greit de 500' en taxikusk normalt kjører. Dette er imidlertid ved bykjøring, og det er ingen naturlo som sier at kassa IKKE skal holde en million kilometer når du har overtatt bilen såvidt tidlig i livsløpet. I det hele tatt, nei, dette er ikke uslitelige biler, men passer du på den ligger det nær opp til "uslitelig". Det er der som ellers, rust er det som tar rotta på en bil. Derav dette med understellsbehandling...det er et must!

Det er også en komplisert bil, som krever sin mekaniker, og dersom ellers, dette med oljeskift og filterbytte der det er filter involvert, skal du ikke spare penger på. Sjekk skiftintervallene og påse at dette blir fulgt opp, spesielt motoren - kjenner nesten lukta av diesel når du sier "taxi" - typisk skiftintervall for motorolja på en dieselbrenner er 15.000, absolutt maks 20.000 ved mye langkjøring. Jeg kjenner ikke Mercedes serviceprogram i detalj, men "longflife" service skal man sky som pesten, det er dårlig karma for motoren. Du skal mao ikke spare verken på å forlenge skiftintervallene eller på å bruke olje av dårligere kvalitet enn det Mercedes anbefaler. Ikke noe sted - bortsett fra automatkassa er det sannsynligvis også olje som bør skiftes i dann og vann i kraftoverføringen.

Husk også på dette med kjørestilen: her kjører du på momentet, du jager ikke turtall, og du tilpasser farta ved å slippe gassen og gli inn i det være seg kryss eller kurver i et fornuftig tempo, på samme måte aksellerer du altså ved å bruke momentet. Se på speedometeret av og til, en dieselbrenner aksellerer like raskt som en hvilken som helst benziner. Skulle det mot formodning være en benziner du har...vel...Mercedes lager også sine benzinere på en måte som tilsier at du kan kjøre mer på moment enn på turtall. Om du har en slik kjørestil, kall det gjerne en fornuftig kjørestil, ja da kan du et problemfritt og forutsigbart bilhold med denne bilen så lenge du bare vil - kort oppsummert: ta vare på bilen og den tar vare på deg! Jeg kjørte min f.d ex-taxi, rett nok bare en skarve Passat, til knappe 500' før en traffikal idiot smadret bilen rundt meg, en hendelse jeg gjerne skulle vært foruten, den bilen hadde lett runda en million! Lykke til med en feiende flott bil!