Revisjonshistorikk [tilbake]

Mage kloke ord fra Kamerat K som vanlig, den enkle måten å oppsummere dette på er at du egentlig ikke får veldig mye brukbar elbil for 100.000 spenn. Da må du ha et bilbehov og et kjøremønster der du kjører 99 % innenfor bygrensa og thats it. Nei, ta dine 100.000 og velg en passe stor, konvensjonell bil. Ford Focus er et godt alternativ, Golf likeså, men vær ops på at Golf kan være noe overprisa - litt for populær hos såvel unge som gamle. Unntaket er stasjonsvognene, de sliter litt med et ufortjent dårlig rykte som har hengt med fra den gang noen av dem ble produsert i Mexico. De nyere versjonene - de som er aktuelle for deg - er såvidt vites bra greier.

I ditt sted ville jeg også sett hen på Skoda Octavia - mye bil for pengene, og Skoda Roomster. Sistnevnte har så spesielt design at mange går forbi den, kall den gjerne en stygg andunge, men frykt ikke, det er en knallbra bil. Vær dog ops på en ting: de små bensinmotorene hadde en svakhet med kamkjedet frem til og med 2013. Fra 2014 fikk de registerreim....da gikk alt så meget bedre. Neppe noe problem, med såpass høyt budsjett som 100 lapper kommer du som Kamerat K sier, forbi 2015 og fremover. Du får også mye bra Skoda Fabia for en rimelig penge, men NB, der er stasjonsvogna den klart peneste å se til og mest praktisk. I det hele tatt: i ditt sted ville jeg nok hatt "fokus" på Ford Focus og Skoda Fabia, gjerne også tatt en titt på Roomster.

En ting som ikke kan sies for ofte: ta utskrift av sjekklistene fra forbrukerrådet og Motors hjemmesider, følg dem og krøss av etterhvert....det lønner seg! Vær også ops på at det kan være begynnende overflaterust på en bil som ikke er eldre enn 4-5 år....tenke på understellet. Derfor tar man en titt på dette også, og finner man en god bil: spander UNDERSTELLSBEHANDLING så snart som overhode mulig. Koster litt, men det er verdt det om dere skal ha en god bil en stund fremover. Sørg også for etterbehandling annethvert år. Velg et VELRENOMERT firma med erfaring, ikke gå for laveste pris! En god understellsbehandling er en 2-3 dagers jobb! Mhp vanlig service: aldri slarve med service, velg gjerne et autoristert, velrenommert uavhengig verksted, det er som regel vesentlig billigere enn merkeverkstedene. Det viktigste er oljeskift/filterbytte ved 15.000 km ved et normalt blandet kjøremønster......KJØR ALDRI etter "longlife" intervaller!!!!!!!!! Om du har automatgir, er det 60.000 km som gjelder for VAG sin DSG-kasse....også dette er viktig! Om du velger Ford, kom tilbake her......Kamerat K er ekspert på Ford :-) Lykke til!