Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, slutter meg til Kamerat K (som vanlig), det er i stor grad tysk bilindustri som fører an, de andre dilter etter som best de kan. Nå ville jeg heller ikke uten videre kjøpt konlusjonene av den aktuelle "undersøkelsen", her formelig oser det av raske konklusjoner....og man skal være oppmerksom på HVOR kildematerialet egentlig kommer fra. Ser vi på tyske undersøkelser, som jo er preget av Ordnung muss sein, kommer f.ex Audi A6 suverent godt ut......gone er tidene da V-6'erne gumlet i støkker kamakslene så man (nesten) kunne høre det! Mhp BMW og det norske markedet spesifikt, er det jo ikke riktig alle som kjøper BMW fordi de er "entusiaster" og tar vare på bilen....spesielt ikk når vi snakker bruktmarkedet...sagt rett ut...det er en populær "ungdomsbil", med de konsekvensene dette har....og da er det ikke bilens skyld at ting går i støkker. En annen uheldig ting er at også BMW har vært innom dette tullet med "longlife" service, mener man (heldigvis) gikk tilbake på dette rundt 2014. Audi har dette fortsatt.....det er dårlig karma for motorens indre liv!

Men igjen....at dette har konsekvenser...det vet vi. Men det er ikke bilens skyld. Vi kan alle spørre oss litt for og sørge for å ta vare på bilen, eventuelt gjennomføre kompenserende tiltak for iboende svakheter, bla disse kamkjedeproblemene på enkelte motorserier fra BMW. Nei, jeg har ikke eiet BMW, liker ikke å betale inngangspenger for å få slippe inn i butikken, men jeg har kjørt opptil flere "møkkabiler" opp gjennom åra. Møkkabiler, i den forstand at de norske "fagmiljøene" har dømt dem opp og ned. Mine "møkkabiler", sånn circa halvparten Made in SSSR, den andre halvparten Made In Wolfsburg, har fungert aldeles utmerket, aldri det man kan kalle "store" feil eller problemer, aldri blitt stående langs veien, på tross av at de fleste rulla rundt 4-500-000 km før de ble spiker eller rulla videre til neste lykkelige eier. I det hele tatt: bil er som mye annet, det er hva du gjør det til. Min resept for et lykkelig samliv (med bilen) er enkelt: ta vare på bilen og den tar vare på deg.

FIAT, som Kamerat K nevner, er et utmerket eksempel på dette. Det er en bil som krever litt mer stell og vedlikehold enn andre, men så er det også en bil med sjel og nerve! Land Rover et annet godt eksempel på en bil som kan være bilen fra helvete for noen....mens andre...ofte de som passer godt på bilen sin og gjør mye av jobben sjæl....har det veldig godt med sin Land Rover. Dette med å gjøre jobben sjæl er egentlig det reneste Kinder-egget: man sparer penger, man lærer mye, og ikke minst, man lærer seg at det er har konsekvenser å "kjøre aktivt! som noen velger å kalle det. Jeg kaller det idiotkjøring: jeg har ennå et bilde på netthinna av det fårete utrykket til barnebarnet til en god venn: I løpet av den første kvelden med en feiende flott. nokså ny Passat B5 TDI klarte han å rive av begge drivleddene foran. Litt overfresk 8-talls kjøring på en parkeringsplass og bånn gass, litt røkkekjøring...og vips...så var det gjort. Til sammenligning rulla min B5 en knapp halv million kilometer uten problemer whatsoever....heller ikke med drivknutene.

Moralen? Hunder og biler har en viktig ting til felles: det er ikke spesielt mange dårlige hunder, men veldig mange dårlige hundeeiere. Sånn er det med biler også: veldig få direkte ræva biler, men du og du, så mange som burde holdt seg til tråsykkel :-) Så nei....et rungende NEI: tyske biler er IKKE dårligere med åra. Ja, sånt som rustbeskyttelse fra fabrikk sparer man på, men det er jo ikke verre enn å kjøre sin nye tysker direkte til understellsbehanlding! De som IKKE gjør det? Vel, de kan takke seg sjæl for de problemene de måtte få1 Måtte du ha fått et par tips om hvordan du skal få et langt og lykkelig samliv med dine BMW'er fremover! Alle gode ønsker!

Antall visninger