Revisjonshistorikk [tilbake]

For ikke å forglemme at selv om Mazda nok er blant de som understellsbehandler bilene sine når de kommer til Norge....så er det en god ide med jevnlig etterbehandling, "normalen" her er annethvert år for biler som er understellbehandlet med Tectyl, Mercasol og lignende. En del av etterbehandlingen er rengjøring av understellet og tørking før påføring av nytt godstoff.

Ellers er jo dette litt av det samme som skjer i understellet på de fleste tyske kvalitetsbiler: der understellsbehandler man bunnplata sånn passe bra, men alt som er montert i ettertid er i beste fall beskyttet med et tynt lag med lakk. Uavhengig av om det er stål, alumuimum osv i hjuloppheng etc, rust er som Kamerat K beskriver, noe som sprer seg som den reneste landeplagen så snart det kommer salt (og fuktighet) til. Så lenge den norske vinteren ikke er avskaffet, og andelen vogntog fra det store utland med sommerdekk og sjåffører fra Langtvekkistan er jevnt økende, slipper vi ikke unna dette problemet, understellsbehandling med periodisk oppfølging er det eneste som gjelder om bilen skal leve lenge i landet hendelser av den sorten du beskriver her og det som verre er. Det er også korrekt å diagnostere dette som "tretthetsbrudd", selv om den underliggende årsaken er korrosjon som svekker en belastningsutsatt aluprofil i en slik grad at den knekker.

Og nei, det er ikke Mazdas skyld, men jeg tenker jo at dette med rustproblematikk vs den norske bilparken er et problem som i aller høyeste grad er underkommunisert. Så sent som i begynnelsen av året går Motor ut med brask og bram og hevder at alt er jolly fine! Det er ikke helt sant, biler produsert i Europa er under pari mhp rustbeskyttelse, mens biler produsert nok blir understellsbehandlet når de kommer til Norge. Men mange har erfart opp gjennom åra: om man ikke "tar grep" og sørger for jevnlig etterbehandling, ja da kan man formelig høre stålmarken tygge seg gjennom bilen etter få år. Sånn er det bare. Og "rustgaranti"? Den dekker kun rust som kommer INNENFRA, kall det gjerne korrosjon sånn at vi vår med oss aluminimum også. Det skal også rust høl også....derved faller egenltig sånn circa 99 % av den rusta som faktisk oppstår innenfor de 10-12 åra en sånn "rustgaranti" gjelder, utenfor. Ellers er Kamerat K sitt råd om grundig rengjøring med jevne mellomrom, gjerne underspyling to-tre ganger i løpet av en vinter, en god begynnelse, men man bør likevel sørge for jevnlig etterbehandling hos et velrenommert antirustverksted. Bedre før var og så videre, som du har erfart, korrosjonskader er dyrt!