Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, jeg bor på Costa Del Bæsj i vest, har ikke spesiet godt kontaktnett på østlandet lenger. Men det er jo så enkelt som å sjekke hvordan jobben blir gjort - man liker å fortelle om hva man gjør - og gjerne ta en titt på verkstedet. Orden og relativt greit renhold, fornøyde medarbeidere: du kjenner atmosfæren med en gag du går inn døra. Selve jobben (understellsbehandling) tar to-tre dager, og innebærer i store trekk demontering av dekslene under bilen, grundig rengjøring og eventuelt sandblåsing ved overflaterust, tørking - tar noen timer......deretter påføres godstoff og hulromsbeskyttelse. Mhp det første er det viktig at det ikke sauses på i tykke lag, det er det som skiller de proffesjonelle fra sånne som meg, og mhp hulrommene er det viktig at drenshullene ikke tettes av for meget godstoff....en proffesjonell aktør sjekke slike ting. At det drypper litt i ettertid er faktisk et godt tegn. I det hele tatt: du ser raskt forskjell på gode og dårlige firmaer, og vil du være sikker, sjekk med andre kunder, eventuelt bilverkstdeder i samme område...de vil ofte vite hvem som er hvem, det er jo ofte de samme menneskene som går fra firma til firma når de bytter jobb.

Mhp lakkbehandling er det en vurderiing: å polere bilen si to ganger i året tar også tid, om man er i arbeid er tid penger....og fritide er gull verdt. For oss pensjonister er det a different matter, jeg bruker en liten dag, av og til to små dager, på grundig rengjøring og polering. Om en lakkbehandling - som jo er noen hakk bedre enn voks også - holder i 5 år, er det minimum 10 dagers arbeid spart. Da er det egentlig ikke så ille likevel, men igjen: det er en vurdering man gjør, familebudsjettet har jo også andre poster man gjerne vil ha penger til. En helt annen ting: min understellsbehandler har som du ser på nettsiden også et lakkeringsverksted. Å gå over bilen og reparere steinsprut på en proffesjonell måte koster typisk et par-tre timers jobb, eller 1500-2000 kroner. Det er det verdt om du ikke er veldig god til å fikse steinsprut selv: de som har utstyret - bla poleringsutstyr - sørger for at reparasjonen ikke er synlig. Dessuten har proffesjonelle en helt annen grunning enn det vi vanlige dødelige har i garasjen. For min del ser jeg ikke godt nok til å gjøre sånne ting på en god måte lenger, skjelver på fingrene gjør jeg også, derved er det veldig greit å la de som kan det, ta jobben. Bare en tanke...men NB, har du en vanskelig farge krever det sin mann, også på et lakkeringsverksted, å gjøre det på denne måten.

Om jeg ikke har nevnt det over: oljeskift / filterbytte hver 15.000, maks 20', er den beste kuren for at motor og turbo skal leve lenge i landet. Dropp dette med "longlife" service like godt først som sist, man legger ikke motorens liv og helse i hendene på en sensor som angivelig skal "si fra" når olja bør skiftes. Det er også slik at olja på Haldex (ved firehjulstrekk) og DSG-kassa skal - med trykk på SKAL - byttes her 60.000 km. Siden dette ikke står i instruksjonsboka lenger - serviceprogrammet behandles som en militær hemmelighet av merkeverkstedene - har det hendt at arme kunder som følger "longlife" programmet har oversittet dette ved 60.000 kjørte km. Når "longlife" i praksis ofte innebærer over 30.000 km før oljeskift, vel, da hender det at service nummer to kommer ved 70.000 km....vips...så kommer d'rede forhandleren med et ondsinnet flir og sier at snipp snapp snute, der er garantien ute. Ikke spesielt "greit" spør du meg, men sånn blir det av og til når "tjene-penger" har mer prioritet enn "fornøyde kunder".

Ja, det koster litt mer med hyppigere oljeskift, men blir det for dyrt...går det utmerket å ta servicen i Sverige...eventuelt ved et AUTORISERT, uavhengig verksted. Jeg har selv funnet et velrenommert verksted i nærheten, har brukt dem i over 30 år, da får man en god relasjon og et verksted som vet hva man forventer. Dette stempelet i serviceheftet er mer enn godt nok, på et punkt nær: rustgarantien. Men som jeg nok har nevnt over: understellsbehandling er vesentlig smartere enn å stole på rustgarantien...den er som kjent verdt omtrent like mye som papiret den er skrevet på.

Lykke til videre, måtte du ha glede av din bil like lenge som jeg har hatt med hver og en av mine VAG-mobiler!