Revisjonshistorikk [tilbake]

Det er nok først og fremst DYSERENS som er aktuelt....mottorrens er som oftest assosiert med det Kamerat K så treffende kaller "Lurium" :-) Svindyre bokser som markedsføres med fagre løfter om gull og grønne skoger og evig liv for motoren! Synd det ikke er helt sant, men jeg forstår resonnementet: mindre friksjon innebærer teoretisk mindre friksjon. Dog, en motor er jo ikke et "sterilt" miljø uten termiske og mekaniske utfordringer, for ikke å snakke om at olja raser rundt i full fart når motoren går. Sagt på en annen måte: om man hiver på det være seg teflon eller andre ting, det er ikke uten videre gitt at det trenger inn og binder seg til noe som helst. Vi som har kost oss med å se på innsiden av en motor, og kost oss enda mer når vi så heldige og ikke finner en svær haug med deler på golvet etter at vi har satt den sammen igjen, bruker f.ex molycoat på lagre og andre bevegelig deler når vi setter den sammen. Dette sikrer at delene har et minimum av smøring ved oppstart, men dette "superfettet" blir jo ikke der spesielt lenge. Sånn er det bare!

Derfor har jeg altså mine oppfatninger om "Lurium" og mirakler på boks. Mhp dyserens er dette a complete different matter, som oftest er det basert på et eller annet løsemiddel. Derav denne greia med å bruke det som fabrikanten (som oftest) anbefaler: typisk med 30.000 miles intervall...eller si rundt regnet 40-50.000 km....men igjen...primært ved behov...jeg ville ikke uten videre brukt det forebyggende, men også jeg har tatt feil her: den første boksen jeg heiv på av sorten, var når luftmengemåleren på min kjære Passat B5 TDI var moden for utskifting. Det medførte at bilen hadde noe mindre krefter fra bunnen. Og bare så det er sagt: å skifte luftfilter jevnlig er fornuftig, koster lite om du kjøper filtre fra f.ex Bildeler.no, si hver 100.000 eller oftere om du kjører i spesielt støvete omgiveler. Det er så enkelt som små partikler suges lettere gjennom fitleret om det er tett, det tar i neste runde rotta på luftmengesensoren.

Ellers har selvfølgelig Kamerat K rett i alt han skriver, girindikatoren er veldig kjekk å ha. Men ikke se deg blind på turtall, lytt til motoren, lær deg å føle responsen på gasspedalen. Dette, sammen med girindikatoren, gir deg et godt grunnlag for å kjøre både økonomisk og på en måte som ikke belaster motoren osv på feil måte. For min del girer jeg konsekvent ved maks 2000 o/min, unntaket er når jeg kjører på landevei og motorvei i land med et helt annet tempo i trafikken. Men så har jeg et par desiliter mer slagvolum med en 2.0 TDI, det gir mer anvendbar kraft i området mellom 1000 og 2000 o/min. Og jo, har kjørt 1.6 TDI med jevne mellomrom, det er en helt grei motor for norske forhold, mer økonomisk enn 2.0 TDI...kjører lett under 0.4 de gangene jeg har leiebil med 1.6 TDI....og med DSG er det helt uproblematisk med mindre moment.