Revisjonshistorikk [tilbake]

Den produsenten du nevner, har flere additiver i produktspekteret: både dyserens og "godstoff" som tilsettes motorolja. Dyserens er noe man kan bruke med jevne mellomrom, typisk annethvert år eller hver 40.000 km ved et ordinært kjøremønster. Jeg har først og fremst brukt dette når jeg har kjørt på noe henimot fyringsolje i den russiske føderasjon, valgte samme produkt som de innfødte, virka som det skulle det. Den første bilen jeg brukte dette på var en 1.6 sugediesel med en noe utett ventil. Jeg måtte imiderltid på et tidspunkt skifte dyser på denne bilen, om det kom av drivstoffet jeg kjørte på med jevne mellomrom eller dyserensen, er et åpent spørsmål. Til B2 kosta dysene 3000 spenn, det står man i, kjørte noen kilometer med den bilen også. 440.000 sto det på telleren når den gikk videre til neste lykkelige eier, så den tok neppe stor skade av dette :-) Jeg kjørte den sporadisk på parafin og tennvæske også, da fikk jeg svidd ut koksa som fulgte med den utette ventilen. Anbefales IKKE med en turbomotor, dette øker forbrenningstemperaturen!

Jeg brukte sporadisk samme godstoff og samme fuel på min 1.9 TDI, det gikk helt greit. Under den russiske etiketten står det "STP", det er mao samme greia som selges her hjemme. Men igjen: dette er IKKE noe man fyller på tanken hver dag! Man skal også sjekke med det være seg andre brukere eller et verksted eller to, det er IKKE alle sånne "godstoffer" som er like lurt å bruke. F.ex skal du normalt sett IKKE bruke kondensfjerner på en bil med innsprøyting: kondensfjerner får vannet til å perle seg, da suges det gjennom drivstoff-filteret og forsetter til innsprøytingsystemet og dysene. Dette er IKKE et sted du vil ha vannperler !!

På mitt VW merkeverksted har man et tilsetningstoff som skal være "god sort", husker ikke hva det het i farta, koster 3-400 kroner for en boks. Helt grei pris for noe som "holder" for si 40.000 km. Pro-long har jeg ikke prøvd, som sagt...sjekk litt før du kjøper...ofte står det ikke noe som helst om hva som egentlig er på flaska / boksen. Men igjen: dette er IKKE noe man bruker i tide og utide, jeg vil gå så langt som å si at man ikke bruker det uten merkbare symptomer, f.ex moderat økt forbruk, ujevn gange, redusert motorkraft. Føler du at du kan ha utbytte av det: sjekk med f.ex ditt merkeverksted, og bruk det etter oppskriften....og igjen...IKKE i tide og utide! Din bil har etter mitt hode også DPF....nok en grunn til å sjekke med merkeverkstedet: tilsetningstoffer KAN ta rotta på partikkelfilteret!!!!!!!!!!!!!

Mhp "nummer to", altså godstoff man tilsetter i motorolja, er det samme problemstilling: alt du heller på olja vil kunne gå via forbrenningskammeret og videre ut til DPF etc.. Det kan ha konsekvenser, i verste fall må du bytte DPF. Dette er en av årsakene til at VAG har spesifisert en fryktelig dyr olje etterhvert....tipper din 1.6 TDI også skal ha Castrol Edge eller tilsvarende. Ja, det ser forlokkende ut med påstandene om redusert friksjon osv osv osv, men dette er påstander som svært sjelden er dokumentert og etterprøvd. Jeg har vært skeptisk til den sorten "godstoff" gjennom alle år, gitt normalt fornuftig vedlikehold skal ikke dette være påkrevet.

THE BOTTOM LINE er som følger: dyserens...ja...om påkrevet...og IKKE til "hverdags". Og KUN av den sorten som f.ex merkeverkstedet kan / tør anbefale...nettopp på grunn av gullrekka som følger etter dieselfilteret: innsprøytingsystemet....eventuell katalystator...DPF. Mhp sånne greier man har i olja: den beste oppskriften for at motor og turbo skal ha et godt indre liv, er å gi beng i "longlife" service: skift olje OG FILTER - alltid bytte filter ved oljeskift - hver 15.000 km, maks 20.000 km, avhengig av kjøremønster....ved mye langkjøring kan man strekke seg til de 20'. Det som er litt kjipt, er at det også er et par andre servicepunkter, og i all sin uendelige visdom har fabrikanten valgt å stryke ALT som har med serviceinstruks og serviceintervaller i bilens instruksjonsbok.

Merkeverkstedet har jo denne informasjonen, men jaggu må man holde dem i ørene der også for at de skal passe på det som skal gjøres til satte intervaller! Min "kur" mot dette har vært å bruke et autorisert tredjepartsverksted der jeg har opparbeidet en god relasjon til verksmesteren: han vet hva jeg forventer, og har tilgang til VAG sitt serviceprogram. Egentlig er jo både VW og Skoda "greie biler", men det er altså enkelte ting som SKAL passes på: de viktigste er olja i haldex-systemet for biler med firehjulstrekk og DSG-olja for de som har en slik fjong girkasse....hver 60.000 km for begge. Dette er i et nøttskall de tre viktigste tingene du skal passe på med en VAG-mobil.

Ellers vil du se her i forumet at jeg har mine meninger om VAG og rustbeskyttelse. Den er etter min oppfatning bare blitt dårligere og dårligere fra 2000' og utover. Understellsbehandling med jevnlig etterbehandling er en god og nødvendig investering om du skal eie bilen en stund. Jo før jo heller, koster litt, men alle som har sett rust vet at når rusta først kommer, ja da har du tapt! Lykke til videre med en god bil, ta vare på bilen og den tar vare på deg!