Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Emil Det med motor rens eller lurium på boks som jeg kaller det er det nok mest for de med tro og håp tilbøyeligheter. Du kan ta det ganske med ro tror ikke at turboen din plutselig blåser for å si det sånn. Hvis du har slitt ut svinghjulet ditt så tyder det på at du kjører på et for høyt gear dvs at svinghjul får masse ekstra belastning fordi du alltid er på et turtallsnivå der du er i nærheten av å kvele bilen, røysevis med svinghjul er byttet nettop av denne grunnen gjerne fordi en indikator i display forteller deg hele tiden om å bytte til et høyere gear, ikke se på denne hør heller hvordan motor arbeider fordi om det koster deg en femmer ekstra i årlig diesel forbruk og blir billigere enn å bytte svinghjul til 22000 kr takk hvert 4-5 år. Velg et gear der du hører at motoren jobber lett så varer nok svingjulet ditt bilen ut. Egr ventil er nok mest et problem fordi eksos fra gjerne tomgangs rpm og opp til fks 1200 rpm slipper igjennom en til dels uforbrent blanding av diesel og sot partikler spesielt under oppstart når det er kaldt og sender det rett inn i det aller helligste nemelig innsugsmanifolden. Denne smørjen passerer først en egr kjøler som gjør saken enda verre fordi man får såkalt syredamp nedslag eller våt eksos på godt Norsk. Denne våte eksosen skaper alskens problemer i motorens ve og vel og starter først med store avleiringer i egr ventil som da til slutt velger å sitte fast så går det videre til innsug manifild som tettes igjen og enda videre derifra til portene i ventiltoppen som også tettes igjen. Denne uhyrlige massen kan bli flere centimeter tykk og vil tilslutt hindre at motor får nok luft til forbrenning og da er det som regel over og en kollosal renseprosess må til og da snakker jeg ikke om en flaske Pro-Long i dieselen men en stor prosess med eventuellt skifte eller dyprengjøring av innsugs manifold, egr ventil, egr ventil rør og tilsist rengjøring av alle kanalene i toppen med bremse rens, flaskebørste og slamsuger. Men fortvil ikke helt mye kan bedres med motorvarmer, unngå unødig tomgangskjøring og unngå kjøring på turtall der motoren nesten kveles. Turboen holder du ren med å dra på litt belastning slik at motor får jobbe for så å gå av og på gass slik at Vnt, Vvt skovlene i turboen får løsnet soten og blåst det bort. Dette kan du gjøre litt fra og til, en annen ting kjør ikke lenger enn 20000km mellom plje og luftfilter skift uansett om du bruker longlife olje.

Mvh Kviasen

Hei Emil Det med motor rens eller lurium på boks som jeg kaller det er det nok mest for de med tro og håp tilbøyeligheter. Du kan ta det ganske med ro tror ikke at turboen din plutselig blåser for å si det sånn. Hvis du har slitt ut svinghjulet ditt så tyder det på at du kjører på et for høyt gear dvs at svinghjul får masse ekstra belastning fordi du alltid er på et turtallsnivå der du er i nærheten av å kvele bilen, røysevis med svinghjul er byttet nettop av denne grunnen gjerne fordi en indikator i display forteller deg hele tiden om å bytte til et høyere gear, ikke se på denne hør heller hvordan motor arbeider fordi om det koster deg en femmer ekstra i årlig diesel forbruk og blir billigere enn å bytte svinghjul til 22000 kr takk hvert 4-5 år. Velg et gear der du hører at motoren jobber lett så varer nok svingjulet ditt bilen ut. Egr ventil er nok mest et problem fordi eksos fra gjerne tomgangs rpm og opp til fks 1200 rpm slipper igjennom en til dels uforbrent blanding av diesel og sot partikler spesielt under oppstart når det er kaldt og sender det rett inn i det aller helligste nemelig innsugsmanifolden. Denne smørjen passerer først en egr kjøler som gjør saken enda verre fordi man får såkalt syredamp nedslag eller våt eksos på godt Norsk. Denne våte eksosen skaper alskens problemer i motorens ve og vel og starter først med store avleiringer i egr ventil som da til slutt velger å sitte fast så går det videre til innsug manifild som tettes igjen og enda videre derifra til portene i ventiltoppen som også tettes igjen. Denne uhyrlige massen kan bli flere centimeter tykk og vil tilslutt hindre at motor får nok luft til forbrenning og da er det som regel over og en kollosal renseprosess må til og da snakker jeg ikke om en flaske Pro-Long i dieselen men en stor prosess med eventuellt skifte eller dyprengjøring av innsugs manifold, egr ventil, egr ventil rør og tilsist rengjøring av alle kanalene i toppen med bremse rens, flaskebørste og slamsuger. Men fortvil ikke helt mye kan bedres med motorvarmer, unngå unødig tomgangskjøring og unngå kjøring på turtall der motoren nesten kveles. Turboen holder du ren med å dra på litt belastning slik at motor får jobbe for så å gå av og på gass slik at Vnt, Vvt skovlene i turboen får løsnet soten og blåst det bort. Dette kan du gjøre litt fra og til, en annen ting kjør ikke lenger enn 20000km mellom plje olje og luftfilter skift uansett om du bruker longlife olje.

Mvh Kviasen