Revisjonshistorikk [tilbake]

En viktig tilføyelse: om du vil ha et problemfritt bilhold i mange år fremover, dropp dette med "longlife" service: skift motorolje og filter (alltid filterbytte ved oljeskift!) hver 15.000, maks hver 20.000 avhengig av kjøremønster - mye småkjøring = mye snafs i olja og hyppigere oljeskift! Å legge motorens og ikke minst turboens liv og helse i hendene på et sensorsystem som kanskje....bare kanskje....."sier fra" når det er på tide å bytte olje...gjerne på feil side av 30.000 km...er som å spille russisk rulett med pistol. Vær også oppmerksom på at haldex-systemet hhv DSG-kassa normalt sett skal ha oljeskift hver 60.000 km. Det er det iallefall hos VW, jeg er rimelig sikker på at det er likedan hos Skoda.

Bla VW-verkstedene er ikke alltid like flinke til å opplyse kundene om dette....det er litt dumt for de som sverger til "longlife" service, da kan man fort komme til å kjøre f.ex 35' ved første service og deretter 35' til....vips...så har man "overkjørt" skiftintervallet for Haldex/DSG med 10.000 km. Det er de som har fått en vemmelig beskjed om at "da gjelder ikke garantien". Jeg mener oppriktig at dette er simpelt av Møller, det er ikke lett for kunden å passe på skiftintervallene selv når man i all sin uendelige visdom har slutta å publisere serviceinstruksen som en del av bilens instruksjonsbok!

Om Skoda-verkstedene er like stive på prisnivået på service og rekvisita / olje som VW-verkstedene, er et velrenommert, autorisert uavhengig verksted likeverdig i forhold til garanti, likeledes kan man ta service i Sverige...hos både merkeverkstedene og Mekonomen. Det man skal være ops på, er at denne famøse "rustgarantien" kan være bop-bop om man tar service ved tredjeparsverksteder, men som jeg konsekvent anbefaler: kjøper man ny bil fra VAG, kjør den direkte til understellsbehandling og sørg for løpende etterbehandling i tråd med firmaets anbefalinger. Ingen ting å lure på, understellsbeskyttelsen på VAG har bare blitt verre og verre fra rundt 2000 og oppover.

Rett nok er bunnplata sånn passe beskyttet, men det holder ikke mål for en norsk vinter, og alt som er ettermontert, er kun lakkert. Jeg er ikke i tvil: etter to vintere kan man høre stålmarken rape av fryd. Og "rustgarantien"? Den dekker kun gjennomrustning....og rusta må komme INNENFRA. Jeg resonnerer som så at det er bedre å sørge for at bilen ALDRI ruster, enn å stole på en "rustgaranti" som så alikevel ikke er verdt papiret den er skrevet på. Man bruker selvfølgelig også her et velrenommert firma, man går etter GODT ARBEID, ikke etter laveste pris. Ja, det koster litt, men i den store sammenhengen er det ikke engang en pølse i slaktetiden, man får ikke sveisa mye rust for det man betaler for understellsbehandling med etterbehandling gjennom si 12 år....som jo også tilfeldigvis er samme antall år som "rustgarantien". Lykke til med en kjempefin bil!

Antall visninger