Revisjonshistorikk [tilbake]

Golf GTI fra 2008 har i utgangspunktet 200 hk. En effektøknng er ikke problemfritt, dersom det ikke er gjort noe som helst mer enn å "trimme" bilen vha endring av motorens styreprogram og hive på et eksosanlegg av råne-typen, vil hele gullrekka fra stempler og råder til girkasse og drivledd utsettes for belastninger langt hinsides alle normale marginer. Du skriver ikke om bilen har manuell girkasse eller DSG-kasse. I førstnevnte tilfelle er det generell toskeskap å kjøpe bilen, i sistnevnte tilfelle er det en ventende katastrofe. Å kjøpe en bil som dette av en ung og sprek eier, som har "trimma" eller "optimalisert" bilen på et begrenset budsjett, er å tigge om problemer. Å tro at denne bilen er "kjørt pent" er som å tro på en bruktbilselger som deklamerer at den blankpolerte bilen han vil prakke på deg, kun er kjørt til kjerka av to gamle jomfruer annenhver søndag!

Legg til at de 60 ekstra ponniene (om det skulle være korrekt) neppe er godkjent hos Biltilsynet og ført inn i vognkortet. Derved er det heller ikke meldt forsikringselskapet. Rent bortsett fra at bilen derved ikke lenger er i tråd med typegodkjenningen, risikerer du å havne i samme situasjon som smartingen som kjørte uten forsikring og ble 11.5 millioner fattigere om du kommer ut for en ulykke: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjMyYWqo_DqAhVQ6aQKHTatAdwQFjABegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.tv2.no%2Fa%2F10973930%2F&usg=AOvVaw18udNYqAcHva0kLKO4fnrf

The Bottom Line er at Golf er en lettkjørt og grei bil, men "chippa" biler er noe man skal styre langt unna, om det så bare er den minste mistanke om at bilen noensinne har vært i nærheten av slik "tuning". I ditt sted ville jeg sjekka en ting til: hva må du som 18-åring med ferskt førerkort betale i forsikring for en GTI? Finn deg heller en grei, ordinær Golf med færrest mulg eiere, bilens faktiske stand og ikke minst at den IKKE er ulovlig trimmet er langt viktigere enn en "sprek" bil. Vær dog ops på at bensinmotorene før 2013 har et potensielt problem med kamkjedestrammeren...om motoren IKKE er skiftet eller problemet rettet opp på annet vis....bør man unngå disse motorene.

Dette gjelder først og fremst 1.2 og 1.4 TSI, 1.8 TSI skal være grei. Med 160 hk holder du fint følge med trafikken, miste førerkortet er også sjarmerende enkelt, bilen har en toppfart på 220 km/t. For min del er det kun 2.0 TDI som gjelder, det gir deg mer komfort og anvendbar kraft over et turtallsområde fra 1000 o/m og like opp til rundt 4500 o/m. Men smaken er som baken: noen liker å ha nok krefter til enhver tid, andre liker å piske turtall for at bilen skal fløtte på seg. 1.6 TDI er forsåvidt en grei mellomting, med 90 hk er det mer enn nok til å holde følge med trafikken, og den krever så pass mye giring at den kan oppleves som "sporty" av de som liker å gire. Den smaker mao best med DSG-kasse, med manuell kasse får du krampe i høyre arm noen måneder.

I det hele tatt: om du holder deg til mer standardiserte biler, får du et greit og forutsigbart bilhold, der du får sove godt om natta og slipper å engste deg for uforutsigbare overraskelser. Du får også mulighet til å opparbeide deg erfaring som bilist uten å miste førerkortet eller enda verre, havne i uløkka. Sagt rett ut: både en vanlig 200 hk og en (påstått) 260 hk GTI er dårlig karma med et ferskt førerkort. Den eneste "fordelen" er at førerkortet muligens ryker så kjapt at du ikke sprenger drivknuter eller girkasse den første dagen. Sånn er det bare - og som sagt: sjekk hva det faktisk koster å forsikre en GTI....og spør gjerne om man setter pris på 60 ulovlige hestekrefter.