Revisjonshistorikk [tilbake]

Grønnfargen er nok i stor grad motivert av at det skal være enklere for øvrigheta å plukke ut bile man skal kontrollere ekstra nøye...med tanke på mulig "avgifstsvindel" og f.ex om denne famøse veggen skulle være fløtta noen millimeter! Ellers er det jo den samme "yrkesgruppa" som satt og skreik over seg av at El Camino var for "fin" til å kunne klassifiseres som varebil, for ikke å snakke om hvor vondt man fikk i maven av at barnefamiliene kunne "flotte seg" med Caravelle, Toyota Lite-Ace og mange andre registert som kombinertbil...staten tapte jo "milliarder" i avgifter, må vite! Vi skal ikke se bort fra at man også ønsket en annen farge på skiltene for å gjøre det enda mindre attraktivt å kjøpe varebiler for privat bruk...først fjerme muligheten for et par ekstra bakseter ved å gjøre det sinnsykt dyrt....dernest grønne skilter...en skikkelig høydare!

Og ja, dette ER et særnorsk fenomen, i de aller fleste land der ute kan folket ikke bare kjøpe biler uten å betale dobbelt og tredobbelt pris i form av avgifter, f.ex håndverkere kan klare seg med EN bil, en pickup eller en varekasse med 5-6 seter er jo helt grei for familien i helgene også! Man kan saktens undre seg over hvorfor vi har akseptert dette, det begynte med at politikerne innførte ordet "luksus" og "luksus-skatt" en gang på 50-tallet på personbiler, dog var det faktisk lavere avgifter på mer "folkelige" biler som Folkswagen boble og Moskwitch i de tider. Men som vi vet, det endret seg raskt, mye vil ha mer og fanden vil ha flere, etterhvert ble det salget av "folkebiler" som innbrakte den desidert høyeste andelen av avgifter til statskassa.. Sånn er det bare, og vi ser en ganske så grotesk videreføring av dette prinsippet i dag: "bestselgerne" har faktisk så høye avgifter at det er der milliardene til statskassa kommer fra. Samtidig er elbiler subisidierte over en lav sko, og Blærum-fiffens favoritt som nummer 3 og 4 bil: TESLA - er den som nyter aller best av elbilfordleene. Først en pen sum i sparte avgifter, til og med MOMS på både bil og ekstrautstyr slipper man å betale...og bompenger! I bussfila på vei inn til kontoret i Oslo City kan fiffen flire gitt!

Og avgiftskronene kommer likevel i strie strømmer, fra deg og meg! Hva pengene går til? Ja, si det, statsbudsjettet med alle tilleggene er offentlig tilgjengelig på nett, mener det er hos finansdeptartmentet du finner dem, men du kan lese til du blir grønn i trynet, summa summarum er det sånn at Staten mener det er best for alle om økonomien i størst mulig grad blir styrt av "dem", her politikerne og byråkratene. Derfor er andelen skatter og avgifter ifht BNP så høy som den er i Kongeriket Norge. Forsåvidt greit nok om vi ser stort på det, vi har fremdeleles mer velferd og fellesgoder enn mange andre der ute. Mange der ute bruker jo f.ex mye, mye mer på våpen, det er dyrt det! Mye å være glad for! Men likevel: jeg sliter med å forstå hvorfor alt som har med bil å gjøre skal være så sinnsykt dyrt at vi ikke kan "flotte oss" med å ha en noe nyere og sikrere bilpark enn vi faktisk har. "Folkebilene" burde vært lettere tilgjengelig for "folk flest". Dette kunne vært finansiert ved å "stramme inn" på antallet stillinger i statsbyråkratiet og politikernes reiseregninger. Og Byrådet i Oslo kunne brukt kollektivtransport fremfor Audi A8 med privatsjåffør...nå fikk de vel forresten nye biler - igjen....fortsatt med privatsjåffør. I det hele tatt, mange steder det kunne vært strammet inn til fordel for folk flest. Om du er ung og sprek, bli politiker og gjør noe med det! Jeg skal klappe i hendene for deg!