Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg tolker deg dithen at du ser for deg å importere en bil fra Japan. Fair enough, det er et regelverk i Japan som gjør det gunstig å re-eksportere biler på dette viset, og jeg regner med at du snakker om en bil med rattet på VENSTRE side. Dette med rust...bilen før fortrinnsvis være verifisert rustfri før du i det hele tatt tenker på å kjøpe den. Når bilen kommer til Norge, ja da kjører du den rett til en velrenommert understellsbehandler....verre er det ikke. Akkurat som du gjør med de fleste nybiler fra Tyskland....enhver som tar en liten titt under erkjenner raskt at rustbeskyttelsen ikke lenger er hva den burde ha vært. Sånn er det bare, og en Gelandewagen som har vært en tur innom Japan er sånn sett neppe verken bedre eller dårligere enn en typisk bruktbil fra f.ex Tyskland.

Men så var det dette med å kjøpe usett da, der har du et potensielt mye større problem å ta stilling til. Det som kan være forskjellig, er maksimalt avgitt effekt fra generatoren og størrelsen på batteriet, for ikke å forglemme sånne bagateller som lyktespylere, varmetråder, oppvarma seter og så videre. Mange tar det for gitt at en bil er en bil, men det er mange nordmenn som har fått en aldri så liten overraskelse når de i hine dage kjøpte nybil i Spania og tok den med hjem som flyttegods....det var en gang sånn at Ola Nordmann hadde det som de fleste andre folkeferd og kunne ta med en bil toll- og avgiftsfritt under gitte kriterier, da kom det faktisk en del biler inn på nettopp denne måten. Men så kom EØS-avtalen......snipp, snapp snute, slutt på "problemet" med spansk-spesifiserte biler med halvparten så stor generator og mikroskopisk batteri :-)

Det er mao ikke umulig at en eksportmodell av Gelandewagen for det asiatiske markedet kan ha et par overraskelser, men er prisen inkludert frakt den rette...? Da er jo dette bare triviellt! Lykke til!