Revisjonshistorikk [tilbake]

Yes....mekanisk konstruksjon fra A til Å, motorstyrke, bremser, AWD/FWD/BWD...just name it, i noen tilfeller vil det også gjelde noe strengere begrensninger for nasjoner med mye fjell og knatter og knøs....det er ikke helt det samme å kjøre med tungt slep her hjemme i Steinrøysa som i f.ex Danmark. Legg til at også drivlinjens varmehushold er av stor betydning, i tidligere tider var det f.ex ikke uvanlig at svære amerikanske flak med lastebilmotor, men akk så dårlig varmehushold i en svært konservativt designet automatkasse, knapt nok kunne trekke en bagasjehenger på 300 kg.

Selv for tilsynelatende "identiske" biler vil det være tildels betydelig forskjell på tillatt hengervekt: et godt døme er VW Golf, der varierer tillatt hengervekt fra 0 kg til typisk 14-1500 kg for alminnelig "spreke" benzinere og FWD til 2 - to fulle tonn for 2.0 TDI / 150 hk AWD. Jeg mener å erindre at jeg ved en inkurie oppdaget at tillatt hengervekt i Tyskland var 200 kilo høyere. Og ser vi på disse variantene over temaet "Golf" er det egentlig ikke voldsomme forskjeller på egenvekta.

Bilens egenvekt er egentig mest interessant når vi er på tillatt vogntogvekt (tillatt toalvekt for bilen + tilhengeren) og diverse førerkortklasser. Dersom tilhengervekta for din Kia er tilstrekkelig, jolly fine. Hvis ikke må du pent finne deg i å bytte bil om du trenger mer. Sånn er det bare, du får IKKE økt tillatt hengervekt sånn uten videre. Å kjøre med massiv overvekt er ellers en ekstremt dårlig ide, både i forhold til belastninger etc og konskvenser ved en ulykke, men også i forhold til kontroll: dette med hengervekt er med jevne områder et satsningsområde ved biltislynets utekontroller....og da er man ikke nådige! Så pass på vekta, kan bli dyrt ellers! Vær også nøye med rett vekt på kula, spesielt med en-akslere, med 0 kilo eller enda verre, negativ vekt, på kula, går det garantert åt vilket håll som helst før du får sukk for deg! Lykke til, kos deg videre med Kia og henger!

Antall visninger