Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja....jo nyere, jo bedre. Spander gjerne å kaste et blikk på Skoda Octavia også...en prøvekjøring kan få deg til å tenke annerledes. Slik jeg leser det du skriver innledningsvis, vil jeg også anbefale deg å ta en utskrift av sjekklistene som du finner på Forbrukerrådets og Motors hjemmesider, og bruke dem når du er ute og ser på biler hhv prøvekjører....prøveekjøring er og blir alfa og omega for å finne en bil du kan være fornøyd med en stund. Dette er like viktig, om ikke viktigere, når du beveger deg i en budsjettramme som vel må sies å være svært så avgrenset. Kanhende du burde se på Skoda Fabia også.....ja, det er en gubbebil med noe spesiellt design, men du får alt det andre "gode" som følger med en grei bil. Dessuten: du får antagelig en flere år nyere bil. Det gjør veldig, veldigh mye med det du engster deg for innledningsvis: diverse risikofeil og slitasjedeler.

En ting du ikke sier noe om: diesel eller bensin. De små bensinmotorene fra VAG har et problem frem til ca 2013: et kamkjede og en strammer som ikke var helt patento. Etter 2013 retta man opp dette....sjekk...bilen skal da ha registerreim...ikke kjede. Diesemotorene, spesielt 1.9 og 2.0 TDI har gjennomgående vært greie. Hos BMW er det litt annerledes, det har vært litt moro med dieselmotorene, hvilke finner du om du søker deg gjennom spørsmål og svar på aktuelle modeller her. Ja, 1-serie er en feiende flott bil, men du betaler litt ekstra for merket på panseret!

Endelig....om noe er for godt til å være sant....er det ofte det. Vær klar over at kilometertelleren kan endres både 100 og 200.000 på tre sekunder. Normalt sett er ikke lang kjørelengde et problem i seg selv, men dersom du betaler dyrt for en bil som skal være kjørt "bare" 100.000....vel....da er det plutselig et problem, ikke minst i det øyeblikk du skal selge bilen igjen. Biler med mange eiere skal du også unngå....maks 3 eiere vil jeg si i ditt tilfelle. I det hele tatt: bilens faktiske tilstand er viktigere enn "design" og "linjer" og gudvethva enkelte prioriterer! Endelig: ser du antydning til kritisk rust....da tenker jeg IKKE på overflaterust....gå videre. Unngå også impulskjøp....tenk deg nøye om og bruk sjekklistene, så kan det fort gå bra! Ta gjerne med en god venn! Lykke til!

Antall visninger