Revisjonshistorikk [tilbake]

1.4 TSI, eller TSFSI som Audi har valgt å kalle motoren, ble endret til det bedre rundt 2013, det dreier seg i korthet om å gå fra kamkjede med en problematisk strammer til en virkelig longlife-reim med bla kevlar på material-lista. Mao grei nok som motor sett, men jeg vil anbefale at du prøvekjører en bil med denne motoren, små benzinere er små benzinere....enten liker man dem, eller så liker man dem ikke. Det er også en motor som MÅ HA automatkasse, hvis ikke kommer du til å drømme om girskift opp og i mente. Ellers er dagens varianter over temaet DSG helt greie, de små benzinerne er stort sett satt opp med den nye 7-trinns kassa...mer økonomisk, bedre på alle vis enn tidligere varianter. Når det er sagt, også 6-trinns versjonen er helt grei, den finner du i motorene med noe høyere moment.

Det jeg tenker, er at du bør sette deg ned og tenke nøye gjennom kjøremønster og behov. Har du tross alt en relativt betydelig andel langkjøring, er diesel kongen på haugen. Da tenker jeg 2.0 TDI, de små dieselmotorene er arme greier. Med 2.0 TDI har du alltid tilgjengelig kraft, og et blandet kjøremønster er normalt sett ikke noe problem. Det som får meg til å undre litt, er hvordan i alle dager du har klart å få en A4 til å bruke 0.9 på mila, småkjøring eller ikke småkjøring. Dette kan antyde at du jager mer turtall enn du bør gjøre med en dieselmotor: kjør på momentet, da går forbruket ned og komforten opp. Det gjelder forsåvidt også de nyere bensinmotorene. Ja, du kan leve greit med både 1.2 og 1.4 TSI, det er vesentlig mer krefter ved lave turtall enn tidligere tiders bensinmotorer, men jeg tenker jo at 2.0 TSI - eller TFSI som Audi liker å kalle det - er et vesentlig bedre valg om du kjører en del langs landeveien. Som sagt---prøvekjøring. Forhandlerne har nye biler for prøvekjøring i søkk og kav. En ting du skal ha i bakhodet, er at du gjerne kan se på Skoda også, Octavia er en knallfin bil, du får vesentlig mer bil for pengene enn når du velger Audi. Skal du kjøpe brukt, ja da bruker det også sjekklistene fra forbrukerrådet hhv Motor....ta utskrift fra hjemmesidene og krøss av etterhvert...det lønner seg! om du kjøper hos forhandler: ikke godta disse forenkla "tilstandsrapportene" som enkelte har lagt seg til...en TR sskal fortelle deg litt om bilens faktiske tilstand, når f.ex dekk som er på slitasjegrensa bare får et "OK" uten dikkedarer er det for dårlig....husk at to sett dekk som må skiftes i et øyeblikk du overtar bilen er dyrt og kjipt!

Ellers merker jeg meg at du har oppdaget det mange andre har gjort mhp elbiler: du får en håpløs logisitikk når du kjører lenger enn den radien du har på tanken. Det blir jo egentlig som å kjøre en moderne bensinbil med 10-15 liters tank som har fått tetta igjen mesteparten av påfyllingsrøret. Sikkert greit for de som kan basere seg på hjemmelading og bare kjører noen få kilometer om dagen, men når du bor i bygde-Norge og kjører noen mil i slengen? Svært godt egnet til å fremprovosere hjerteinfarkt før du er 50. At man "sparer" på elbil? Vinninga går i stor grad opp i spinninga, dels i tidstap, dels fordi det koster å lade langs landeveien. Ja, hjemmelading er foreløbig rimelig, men en forskriftsmessig innstallasjon for hjemmelading koster jo omtrent det samme som man normalt sett bruker på å tanke en dieselbrenner gjennom et helt år.

Et alternativ for deg kan være en hybrid drivlinje fra VAG.....altså Audi, VW eller Skoda. Disse er frem til nå bygget opp rundt nettopp 1.4 TSI, med en passende batteripakke i tillegg kan du kjøre elektrisk opptil si 5 mil, om du allerede har en hjemmelader osv....kan dette være lønnsomt. Du får også lavere forbruk på landeveiskjøring om du kjører bilen i hybridmodus (og ikke minst lader før du kjører). Ja, det er litt sjau med ladekabelen om kvelden, men det er absolutt et alternativ. Ladbare hybrider har avgiftsfordeler....sjekk nyprisen på en ny ladbar fra VAG vs en brukt Audi, om du finner en bil som passer såpass bra for deg at du kan beholde den over noe lengre tid, får du et betydelig bedre regnestykkke her: verditapet pr år, pr kilometer blir vesentlig lavere ved lengre eiertid. Dette med å "bytte bil ofte" er IKKE lønnsomt om du regner på den kontantstrømmen som faktisk går ut av lommepungen pr år.

Bare så det er sagt....også jeg har bodd ute på bygda gjennom noenogtredve år og kjørt lenger enn langt, både for å komme til og fra jobb og i jobb, for ikke å forglemme besøke familien og ditt og datt. I tidligere tider kjørte jeg benzinere med 40 liters tank og et forbruk på 0.7-0.8 på mila, "LADA" sto det på bakluka, selv en slik bil hadde jo lenger rekkevidde enn dagens dyreste elbiler! Det sier jo sitt, med min kjøring opplevde jeg det som et stress å fylle bensin med jevne mellomrom, kom til og fra jobben et par dager før det var på tide å fylle igjen! Så kom dieselbilene inn i mitt liv, hipp hurra, 1500 km +, ++ rekkevidde og en kjørkomfort på den uendelige landeveien som bare må få terningkast 6! Men ja....vi har både 2.0 TDI og 1.2 TSI i heimen, den turbomata benzineren helt grei....men automatgir er obligatorisk! En siste pekefinger: LONGLIFE-SERVICE er noe herk....skift olje hver 15.000, maks 20.000, så lever bilen og motren lenger i landet! Det er IKKE oljeskiftservicen du skal spare på, om du skal spare, bruk et velrenommert frittstående autorisert verksted til service og vedlikehold.,,,stempelet i serviceheftet derfra er like godt ifht garantien som merkeverkstedet sitt stempel. OPS OPS: DSG-kassa skal ha oljeskift hver 60.000 km, dette må du IKKE glemme! Da ryker garantien, Møller gir ikke ved dørene! Vær også klar over at rustgarantien kan være noe problematisk på flere vis, min oppfatning er at en ny VAG-mobil er så elendig rustbeskyttet at man kjører den direkte fra forhandler til en velrenommert understellsbehandler og sørger for jevnlig etterbehandling om man skal eie den mer enn to år. Det er en langt bedre løsning enn å legge sin dyrebare investering i hendene på merkeforhadnlernes dagsform og en "rustgaranti" som egentlig har svært så begrenset dekning. I det hele tatt, pass på bilen og den passer på deg! Lykke til med nok en feiende flott Audi-VW-Skoda!