Revisjonshistorikk [tilbake]

Med et såvidt begrenset budsjett ville jeg nok strøket dette med firehjulstrekk fra lista, gjerne også dette med bakhjulstrekk. Ikke fordi det er ræva-ræva, men fordi firehjulstrekk er noe du betaler ekstra for....ergo endrer du lett opp med en eldre bil i dårligere stand enn du ellers ville fått for ditt budsjett. Med bakhjulstrekk er det litt av det samme, rett og slett fordi dette ofte er synonymt med Mercedes eller BMW. Det siste er jo ungdommens drøm, men nettopp det er også årsaken til at du bør unngå BMW....mange er ihjælkjørt som ungdomsbiler. Tro meg, da kan du glemme begrepet "driftsikker"! I det hele tatt: om du ikke har vesentlig bedre økonomi enn kjøpsbudsjettet ditt tilsier, ha fokus på forhjulstrekkere. Om du søker med kriteriet "forhjulstrekk", "diesel" og en pris si fra 40-65.000 på finn eller Brooms bruktbilmarked, får du veldig mye å velge i.

Igjen, jeg ville hatt fokus på bilens faktiske tilstand, og på forbrukerrådets og Motors hjemmesider finner du veldig gode sjekklister for hvordan du får frem. Bruk disse aktivt, gjør en god jobb når du velger en bil som passer for deg mhp både bruksegenskaper og andre egenskaper, så kan det fort gå bra. Ellers bil jeg anbefale at du velger en kurrant bil, en bil som det er mange av i markdet. Det gir enklere logistikk når du skal finne rimelige deler, og det er ofte sånn at populære biler er produsert over en årrekke, med de fordeler dette gir.....bla i forhold til gjengangerfeil....fabrikantene forbedrer bilene fra år til år, kjøper du f.ex en Ford Mondeo får du en av markedets peneste biler for en rimelig penge....bunn soilde, enkle å skru på, gode bruksegenskaper og helt greie på veien. Nei, du kan IKKE herje like mye med en såvidt tung bil som en "sportslig" bil, på den annen side sett: det koster å "leke" med en bil....jeg har sett unggutter som kjørte drivknutene på en Passat B5 tvert av i løpet av første kvelden. Jeg kjørte min B5 nærmere 500' uten noensinne å ha slike problemer.

Vil du ha en mindre og noe mindre "gubbeprega" bil, se på Fiesta eller Fokus...også her får mye bil for pengene. Ellers kan du gjerne ta en titt på Golf og brødre, kusiner osv.....New Beetle er en fantastisk sportslig bil bygget på Golf, undervurdert i markedet og svært rimelig å kjøpe. Se gjerne også på Bora / Jetta, dette er en Golf med bagasjerom...på samme måte som Octavia fra Skoda. Gode kjøreegenskaper, for sin tid høyt nivå på sikkerhet....hva mer kan du ønske? Greie å skru på, rimelige deler, dritsikre til 1001 og tilbake. Japs? For spesielt interesserte spør du meg, ikke i nærheten av en tysker når det gjelder kjøreegenskaper. Og eldre japs? Ofte dyre deler, ikke på noen måte "bedre" og mer pålitelig enn andre, tilsvarende biler. Driftsikkerhet er noe du gjør deg fortjent til, du kjøper en bil i best mulig stand, og tar godt vare på den. Da tar bilen vare på deg, underforstått: den er så driftsikker som du legger opp til selv. Fransk? Pegeout 407 er en knakende god bil, de andre er ikke fullt så greie å ha med å gjøre.

The bottom line er at det er mye bra der ute, men det er spesielt tre ting du skal være ops på: unngå typiske "ungdomsbiler". Dernest: unngå biler med ufyselig mange eiere, 3-4 er mer enn nok. Og ikke minst: ser du antydning til rust, spesielt i understellet, gå videre....du ser kun toppen av isfjellet! Rust er ikke noe du "tar" eller "fikser", det er personlig ruin! Rusta tar DEG! Jeg vil også advare mot biler som er "nylakkert" i garasjen eller på billigste vis, ditto med biler som er "nylig tectylert".....dette er det eldste trickset i boka for å gjemme rust. Ja, er det en bil som ellers ser OK ut og jobben er gjort ved et seriøst verksted....hint: forlang KVITTERING....da er det jolly fine! Men jeg må innrømme at selv jeg har gjemt rust før besøk hos Biltisynet med bengalakk og en sprayboks eller to med tectyl. Noen gjør sånt før de skal selge bilen....som sagt...pass på!

Ellers...lykke til,,,,gratulerer med ferskt førerkort og kjør pent!