Revisjonshistorikk [tilbake]

Å holde arbeidsgiver med bil på statens satser er god bizzenizz....for arbeidsgiver. Det beløpet du får i kompenasjon pr måned hjelper noe, men om det ikke har vært endringer som jeg ikke har fått med meg i det siste, kommer skattefuten inn i bildet her om du ikke fører nøye regnskap og er klar for en diskusjon om du plutselig får en overraskelse når ligningen for det første året med denne endringen foreligger. Ta vare på alle billag, før nøyaktig kjørebok!

Jeg har forøvrig vært i en mer eller mindre tilsvarende situasjon gjennom hele min yrkeskarriere, min kur mot galopperende bilutgifter var å kjøre rimelige, greie biler som jeg kjørte lenger enn langt og beholdt til typisk 4-500' på kilometertelleren. Den siste bilen av denne sorten kjøpte jeg ved drøye 200' kjørte km, ved 485' ble den vraket av en trafikal idiot, ellers hadde jeg lett kjørt den 500' til....både motor og bilen forøvrig var i svært god stand. Sørg for alminnelig godt vedlikehold, herunder oljeskift hver 15-20.000 km uansett om det er "longlife" olje eller ikke, understellsbehandling, i det hele tatt. det å ta vare på bilen underveis er en del av dette med å holde utgiftene nede....det koster fort vekk en god del mer om man slarver med vedlikeholdet.

Å velge "rett bil" er egentlig ikke så vanskelig som man skulle tro. Jeg har bevisst gått etter biler der logistikken mhp deler er grei, altså god tilgang på både originaldeler og tredjepartsdeler. Det innebærer at biler som blir produsert over samme lest gjennom mange år er en vinner her, en ekstra bonus som følger med helt av seg selv er at bilen man da velger, er velkjent også på autoriserte tredjepartsverksteder....dette gir god tilgang på verkstedstjenester....viktig når du lever av bilen...og det gir langt hyggeligere priser enn ved merkeverkstedene. Ikke et vondt ord om merkeverkstedet jeg har hatt et kundeforhold til gjennom mange tiår, men jeg vil ikke betale timepriser som får en advokat til å rødme. Ei heller blodig overpris for f.ex olje.....det siste merkes godt for de av oss som kjører godt over de 30-40' i året....jeg har vært oppe i 70'+ på det verste.

Komfort og bilens passive / aktive sikkerhet har også stor betydning når du kjører mer enn de fleste. Min oppskrift de siste noenogtyve åra har vært dieselbiler fra VW, kun en håndfull siden jeg har kjørt dem langt, men f.ex min trofaste Passat B5 savner jeg oppriktig ennå. Jeg kjørte dagsetapper på over 1000 km mange ganger med den bilen, helt fantastisk, som å sitte hjemme i stua. Ekstremt god sikkerhet for sin tid også, det er årsaken til at jeg sitter her den dag i dag. Og ja, jeg kjører fremdeles TDI, selv om jeg nå er pensjonist: det gir meg komfort, det gir meg suveren driftsikkerhet - aldri noensinne hatt stopp underveis, aldri opplevd store eller små katastrofer, i tillegg er økononomien helt fantastisk. Dagens 2.0 TDI er et unikum, om mulig enda bedre enn den hederskronte 1.9 TDI som bare gikk og gikk og gikk....når man A: ikke chiptunet bilen B: sørget for jevnlig oljeskift/filterbytte C: Passet på serviceintervallet for registerreima.

Om jeg skulle anbefale en bil for ditt bruk, ville jeg sagt VW Golf 7 eller Passat B7, et par-tre år gammel gir best økonomi, helt ny betinger en større investering, men gir deg mulighet for å ta godt vare på bilen fra den er ny. Mhp Golf velger du stasjonsvogn, med Passat er det verken-eller. en brukt sedan faller imidlertid raskere i pris. Velg gjerne en bil med 4WD, det gir deg vesentlig økt sikkerhet og en langt mer stabil bil under alle forhold - også tørrt sommerføre. Om du liker Skoda, er det også et alternativ: f.ex Superb gir "mer Passat for pengene", og Octavia er et nummer større en Golf. Liker ikke diesel? Vel, 2.0 TSI er en god motor, noe mer tørst, krever mer turtall for å fløtte på seg enn en 2.0 TDI, men....helt grei. Du bør imidlertid unngå 1.4 TSI og hybride drivlinjer til din kjøring...det blir for arme greier til å gi samme komfort. Apropos komfort: automatkasse og adaptiv cruisekontroll samt filholder er en drøm når du kører mye, anbetales på det varmeste!

Elbil? Ikke tenkt på det engang, om du ikke vil deg sjæl veldig vondt. Logistikken med å ha nok "på tanken" til enhver tid kommer til å gi deg hjerteinfarkt før du vet ordet av det, om du da ikke er en av de som bare svinser rundt Oslofjorden.

Audi? For dyrt....du betaler en formue hele veien fra du kjøper bilen til hver eneste del du kjøper for å få disse ringene i grillen og på pakka med deler. EN BIL SOM HAR STÅTT HØYT HOS MEG i alle år er ellers VOLVO....spesielt V70 appelerer til meg. Igjen....en stor dieselmotor og 4WD er tingen, men likevel: du betaler også litt ekstra for Volvo. Om totaløkonomi står høyt på lista, velg VW eller Skoda....behold bilen i si 10 år eller lenger....da minimaliserer du verditapet pr år og ler hele veien til banken. Bare så det er sagt: jeg har kjørt våre nye VW direkte på understellsbehandling, svært mange nyere biler i markedet i dag ruster som f....., det er bare ingen som sier det høyt.

JAPS? Det eneste egentlige fortrinnet med japs (eller asia-kasser generelt) er at de som oftest blir understsellsbehandlet når de kommer til Norge. Uten å gå i detaljer, resten av bilholdet har sin pris.

MERCEDES-FAN? Vel, en god venn som ennnå er i arbeid har kjørt Mercedes en årrekke, lenger enn langt. Men det koster å være kar, jeg tenker at for oss vanlige dødelige er det fornuttig å legge lista litt lavere. THE BOTTOM LINE HER: nå har du fått oppskriften på hvordan holde bilregnskapet for jobbkjøringa sånn nogenunlunde i tømme....å bytte bil ofte er IKKE lønnsomt! Ei heller er det lurt å ha en dyr, noe "speisiell" bil. Tvert om...mest mulig hyllevare, og ikke minst: ta godt vare på bilen og den tar vare på deg! Lykke til!

Antall visninger