Revisjonshistorikk [tilbake]

En tilføyelse: en av de smarteste tingene du kan gjøre for å forebygge problemer med en moderne dieselmotor, er å sørge for at dieselfitleret blir skiftet innenfor korrekt intervall, altså det fabrikanten anbefaler. Ja, du kan normalt sett kjøre dobbelt så langt og vel så det, men et delvis tett fitler er meget, meget dårlig karma om du mot formodning skulle få det være seg uvanlige mengder vann eller andre uhumskheter på tanken. Et fungerende dieselfilter stopper det meste!

Og nei....du bruker IKKE verken kondensfjerner eller diverse "dieselrensere" på tanken! Dette kan i ytterste konsekvens medføre at vann perler seg til bittesmå perler som suser gjennom dieselfilteret og tar rotta på både dieselpumpa og innsprøytingsdysene. Likeledes....disse "mirakelflaskene"....du vet svært sjelden hva som EGENTLIG er på dem. Ja, om du kjøper dem hos merkeforhandler.....og man bedyrer at man har brukt dem over lengre tid....kanskje. Og har du en eldre dieselbil...kan du muligens gi f.... og satse på at det hjelper på noe. Jeg har selv brukt flasker med noe som antagelig var en blanding av Keton og Eter på min gamle sugediesel, det hjalp jo på koksa på ventilene.....brukte bla dette godstoffet når jeg kjørte på russisk fyringsolje en periode for noen år siden. Men det var like effektivt å hive på en 20-liters kanne med parafin, det ga noe høyere forbrenningstemperatur og blåste ut koksa så det formelig spruta.

Men som du nok vil være enig i, slike metoder bruker vi IKKE på en moderne innsprøytingsmotor :-) Der er vi happy med det som raffineriet og tankbilsjåfføren hiver på!

Antall visninger