Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg har løst et tilsvarende problem for noen år tilbake ved å bypasse hele kompressoren. Dette var rett nok på en VW, samme reim drev vannpumpe og generator, det var så enkelt som å finne en kortere reim og droppe hele kompressoren. Det er ikke usannsynlig at en slik løsning er realiserbar på den feiende flotte Hondaen dere har også. Dette koster ikke mer enn si en time, maks to timers arbeid, og brukere dere et tredjepartsverksted kan dere smile hele veien til banken. Så har dere så mange år dere måtte ønske på å finne en passende ny eller nesten-ny bil.

Alternativet er selvfølgelig å sjekke prisen på denne kompressoren flere steder. Gitt det faktum at bilen er såvidt gammel at dere ikke får stort igjen for den, er bruksverdien høy, og med den årlige kjørelengda dere har, er bilen knapt nok innkjørt. Om dere skifter kompressoren er det overveiende sannsynlig at regnestykket for å beholde bilen i det være en, to, tre eller flere EU-kontroller fremover være meget hyggelig. Ingenting slår lang eiertid når det gjelder å minimalisere årlig verditap og derved redusere bilbudsjettet! Til sammenligning utgjør verditapet på en ny bil fra 50.000 og oppover i det øyeblikket den ruller ut døra hos forhandler!

Dere kan altså finne en grei løsning der dere har god tid på dere til å finne en annen bil som dere kan ha like mye glede av. Hva dere skal velge, avhenger av kjøremønsteret, om dere med "lange turer" mener en liten snartur til Spania eller for den sakens skyld, til Moskva, er elbil totalt uegnet. Om "langturen" er på 3-400 km, typisk Bergen-Oslo eller omvendt, kan elbil være et alternativ. Om dere velger hybrid, gjerne ny Tiguan (hybrid er på vei) eller ditto Skoda, får dere ja takk, begge deler: elektrisk drift til og fra butikken i hverdagen og lang rekkevidde når dere er ute på tur. Både elbil og hybrid forutsetter imidlertid at dere har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader.

Så er det dette med avgifter og elbil da....jo....man sparer avgifter...men batteriene koster....om man er nøkternt realistisk får man egentlig like mye, kanhende mer, bil for pengene om man velger hybrid eller konvensjonell bil. For all del, en passe stor, fornuftig elbil som VW Id eller ditto Hyundai kan være et greit alternativ. For dere som i alt det vesentligste kjører til og fra butikken, antagelig maks en mil eller tre radius, fungerer en ladbar hybrid like greit som en elbil. En benziner er også helt grei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpt en ren bensinbil heller. Diesel derimot er litt mer problematisk, først og fremst på grunn av diesel partikkelfilteret. Selv om diesel er kongen når det gjelder de virkelig lange turene, er det ikke fullt så greit med mye småkjøring. Det må til og med jeg medgi, når jeg nå er pensjonist står dieselen mye i garasjen mens konebilen med en liten bensinmotor blir burkt til butikken.

The Bottom Line er at dere har en god bil, den kan dere beholde så lenge dere måtte ønske gitt at dere løser det som egentlig er en bagatell: en reimskive som nok kan bypasses, eventuelt kan dere skifte ut kompressoren for det som i realiteten ikke utgjør noen veldig stor sum. Dere får ikke stort igjen for bilen uansett - men bruksverdi har den, minst like mye som enhver flunka ny bil. Dere har altså ikke hastverk, bruk tiden godt, sett opp en liste over ting dere ønsker dere av en ny bil, sjekk hvilke merker som har GODE forhandlere i nærheten, jobb litt mer lista...se nærmere på aktuelel biler, og sørg for GRUNDIG PRØVEKJØRING av de bilene som er igjen på lista etterhvert. Om dere kjøper ny eller brukt...det velger dere etterhvert. Ny bil er kjekt, spesielt om dere planlegger å ha bilen like lenge som Hondaen dere har. En nesten-ny bil kan også være kjekt, men jeg tenker jo at en bil må være to, helst tår før verditapet på biler man kjøper hos FORHANDLER er såvidt betydelig at det er noe poeng i å kjøpe brukt. Ja, man kan finne rimeligere biler i privatmarkedet, men med en såvidt stor investering er tryggheten ved å kjøpe hos forhandler verdt forskjellen. Dog medfører fortjeneste, overgangskostnader som reg avgift etc at f.ex en et år gammel bil egentlig ikke er noe poeng å kjøpe hos forhandler: da legger man heller på et par titusenlapper og kjøper ny bil.

Ja, ny bil er dyrt, men det unntaket der det faktisk har noe for seg, er når man planlegger for lang eiertid. Dere kjører ikke spesielt mye, om dere passer på å opprettholde normalt god service og ikke minst...JEVNLIG UNDERSTELLSBEHANDLING........kan dere ha bil i lang, lang tid fremover. En ekstra bitsetning er på sin plass her: uansett hvilken bil dere ender opp med, LONGLIFESERVICE er noe dritt....oljeskift er IKKE det man skal spare på....spesielt ved mye småkjøring bør man skifte olje ved typisk 15.000 km....og IKKE vente til sensorene i motoren sier fra ved typisk 30-35.000. Ja, det koster litt, men uten forkleinelse for noen: om man finner et velrenommert, autorisert tredjepartsverksted til å ta seg av løpende service og vedlikehold, sparer man raskt inn hva det koster å ta service "dobbelt så ofte"....bare som et eksempel. Heller en service for mye enn en for lite....ta vare på bilen og den lever lenge i landet! Lykke til!

Antall visninger