1 | opprinnelige versjon |
Nja....i disse "Longlife" tider skifter man olje ved sånn omtrent halve det intervallet som bilens kjørecomputer sier....den eneste veien ut for dritten som sirkulerer med olja, er via tappepluggen og filterbytte. Dette med å unngå å trekke turtall før motoren (les: olja) er gjennomvarm, er egentlig et råd som langt på vei går på det samme: kald olje smører dårlig. Ja, man skulle tro at dette gjaldt kun ved mineralolje, men også syntetisk olje endrer karakteristikk når temparaturen er der den skal være. I hine dage kunne man jo formelig høre stemplene rakle på kald motor, spesielt på luftkjølte motorsykkelmotorer var dette et kjent fenomen. I denne sammenheng er en kald turbo et barn av samme mor: å dra livskiten ut av kald motor er å rope på MacMurphy!
Ellers har dette med å la motoren gå på tomgang (etter hard belastning over lengre tid) absolutt sin gyldighet ved tungbilmotorer, og forsåvidt også motoren i en personbil. Ikke bare for turboens del, men fordi denne greia med varmehushold ikke alltid er så godt ivaretatt som det burde ha vært fra fabrikantens side. Ja, noen motorer er bedre designet enn andre, men når jeg har trukket et tonn eller halvannet 100 km eller mer med mine biler opp gjennom åra, har jeg konsekvent latt motoren gå et par minutter før jeg vrir om tenninga....turbo eller ikke turbo....diesel eller bensin. Dette har jeg også for vane å gjøre når jeg har kjørt noen hundre kilometer med rask motorveikjøring eller ditto landeveiskjøring i land med et annet tempo i trafikken enn her hjemme i Steinrøysa. Ja...dieselbrenneren min snurrer vel ikke stort mer enn 3600 o/m i 220, men det krever tross alt en del motorkraft for å overvinne luftmotstanden.
Dette gjenspeiles på oljetemperaturen, typisk snakker vi opp til 20 grader over "norsk" temperatur. Da er også metallet i motorens edlere deler, turboen inkludert, gode og varme, og ja, det er forsåvidt rett at man ikke kan utrette mirakler og gi det være seg turboen eller motoren evig liv på dette viset, men jeg har opp gjennom noenogførti år hatt en drøy håndfull biler, de fleste har rulla lenger enn langt uten at jeg noensinne har opplevd at MacMurphy har kommet på besøk. Ja, jeg kjører som om jeg kjører lastebil, altså defensivt, på moment fremfor turtall, men jeg er rimelig sikker på at dette med å behandle motoren like pent som man behandler kona (ikke gå i gang med å piske opp stemingen før hun er gjennomvarm) er viktig for et langt og lykkelig samliv. Når man er god og svett kjøler man ned....altså lar man motoren gå litt og sirkulere kjølevæsken....og ikke minst...man skifter olje OFTERE enn fabrikanten (som jo liker å selge nye biler) anbefaler. Som jeg alltid sier: longlife-intervaller skulle vært forbudt ved lov!