Revisjonshistorikk [tilbake]

For Prius ser det ut som om motorens levetid er i størrelsesorden 300' i taxinæringen. Dette er vesentlig mindre enn seriøse dieselbrennere, men som vi vet, MacMurphy kan ta rotta på en motor lenge før det man forventer. Jeg tenker at produsenter av hybride drivlinjer har alle muligheter til å sørge for kompenserende tiltak, eksempelvis konstruere motoren slik at f.ex oljetrykket bygges opp raskere. Det er også mulig å sørge for at olja ikke renner like kjapt tilbake. Enkle grep som plassering og utforming av oljefilteret har vist seg å stor betydning her, også på konvensjonelle drivlinjer. Bla på vår alles kjære Lada viste det seg at det noe rimeligere Fram-filteret som ble tatt frem av en norsk bilrekvisita-kjede, var en høydare når det gjaldt å ødelegge topplokk! De par desiliterne mer i originalfiltre og filtre levert av Bosch viste seg å være forskjellen på nærmest evig liv og lynrask katastrofe, rett og slett fordi topplokket fikk smøring raskere ved oppstart. Det er altså slik at små forskjeller kan bety mye for motorens levetid.

Så jo, du er inne på noe ganske vesentlig, men slik det fremstår for meg har Toyota gjort en rimelig god jobb med sine hybride drivlinjer. Når en motor i en såvidt "stressa" liten bil som Prius holder 300' i taxinæringen, er det overveiende sannsynlig at en privatperson med si 20.000 i årlig kjørelengde kan ha glede av bilen gjennom hele bilens normale levetid og litt til uten problemer. Jeg ville ikke hatt stor angst for RAV4 hybrid heller, Toyota er en produsent som ikke endrer på ting som fungerer godt i tide og utide, om man gjør noe er det gjennomtenkt og forbedringer. Nei, jeg er ikke medlem i Toyota Fan Club, men jeg må (motvillig) innrømme at jeg har mer tillitt til Toyotas relativt store bensinmotor uten turbo og fiksfax i en hybrid drivlinje enn VAG sin 1.4 TSI, altså en knøttliten motor MED turbo og fiksfax, i en like hybrid drivlinje.

Antall visninger