Revisjonshistorikk [tilbake]

Det første du bør gjøre, er å sjekka langtidsvarselet si en håndfull ganger etterhverandre. Normalt sett kan du kjøre med taket nede to-tre dager i løpet av en sommer. En åpen bil koster deg en god del ekstra, både i innkjøp og i praktiske ulemper. Dessuten har det en sikkerhetsmessig side som det av en eller annen grunn er nærmest tabu å snakke om. Ja, en del nyere av sorten har en fungerende targabøyla som beskytter deg sånn passe ved en ulykke, men det er ikke til å komme forbi at sikkerheten er og blir et potensielt problem. På eldre cabroleter er det hue ditt som stopper bilens rotasjon om det går helt galt...ref testen av slike biler på Top Gear for noen år tilbake.

En konvensjonell cabriolet er dødfødt med henblikk på sikkerhet, legg til at du uvegerlig må leve med både vindstøy, selv i relativt lave hastigheter, og lekkasjeproblematikk. Om du bare MÅ HA cabriolet, er metalltak absolutt tingen, vær dog klar over at taket jo havner der du trodde du hadde bagasjeplass....sånn er det bare. Jeg har også latt meg fortelle at heve-senke mekanismen på Peugeot sine kan gå i støkker, en ny koster flerfoldige titusenlapper. En av mine f.d kolleger var heldig og fikk tak i en brukt del....."bare" 8000 pluss jobben med å skifte den. Sikkert samme moroa med EOS, det er som kjent flere importører enn BOS som vet å ta seg betalt for reservedeler.

Som hverdagsbil er altså ikke en cabrolet noen høydare. Men dersom du tenker hobbybil som du bruker et par ganger i året, er det a complete different matter. Har du råd, er f.ex New Beetle versjon 1 eller 2 en veldig fjong cabriolet, spesielt versjon 2 i denne strand-versjonen. Da snakker vi sjarmerende hobbybil og cab i ett, rene Kinder-egget! Mazda MX-5 er også en høydare som hobbybil de to dagene det er sommer og "takløst" som gjelder. I tillegg er spesielt nye nyere variantene biler med fantastisk mye kjøreglede og tilstrekkelig motorisering, iallefall om du passer på å velge en bil med den rette motoren. Det gjelder forsåvidt også New Beetle, og du får raskt mye god bil her for den summen du må betale for både EOS og 307'ern. EOs og 307'ern er egentlig ikke stort mer enn en hverdagsbil der taket tilfeldigvis kan vippes ned, uten noen bling-faktor. I ditt sted ville jeg rett og slett gått litt i tenkeboksen: hva skal du bruke bilen til? Om du ikke skal ha den som ren hobbybil, blir det raskt såpass med begrensinger at du ikke vil kunne ha glede av den resten av året.

Nok et alternativ er selvsagt en skikkelig veteranbil, f.ex Triumph Herald er en sjarmerende eldre engelskmann på sitt aller beste eller aller verste, alt ettersom hvordan man ser det! Taket skrues rett og slett av med en håndfull skruer, gjort på 1-2-3, og legges igjen hjemme. En veteranregistrert bil koster jo ikke stort å ha stående med skilter på, da kan du ta den frem på 17.mai og et par dager i juli og bare kose deg! Nei, det er IKKE en spesielt sikker bil, men for kosekjøring noen dager i året? Hipp hurra, mye mer moro enn en moderne bil! Men om du går for veteran....kjøp en som er i best mulig stand, du vil IKKE sveise rust og reparere på en gammel bil, det krever sin mann! Jeg har selv opplevd å kose meg med en Triumph Herald med uavhenig styring på alle fire hjul pga utslitt for- og bakstilling :-) Fordelen med Triumph er at det er en rimelig bil. Du kan også kjøpe amerikansk, f.ex Chevrolet Camaro, Ford Mustang osv, men da snakker vi om priser som gjør at en Mazda MX-5 er et veldig mye mer fristende alternativ.

Antall visninger